Friday, February 13, 2009

Lesen Memandu #1

Baru-baru ini JPJ ada cerita dalam TV. Nak kasi peringatan saban tahun agar pemilik lesen memandu kenderaan memperbaharu bila tarikh luput sudah mahu sampai. Ini yang aku marah. Apahal baru sekarang baru mahu bikin?

Sebab terlupa, tak pasal-pasal aku kena saman dekat satu sekatan jalan raya Tanjung Lipis, Kuala Lipis baru-baru ini. Mamat JPJ yang saman itu pun satu hal juga. Aku sudah bilang ‘terlupa’. Itu mamat tak percaya. Imbuhan ‘ter’ tak mampu melentur toleransi mamat itu. Tak kan aku nak ‘sumpah’ depan Imam masjid Putrajaya sampai keluar TV baru dia nak percaya. Kalau tahu lesen memandu mampos, tobat aku tak rempuh.

Akibatnya melayanglah aku RM120. Nak baharu lesen lagi. Banyak beb. Kalau beli anak itik, kurang-kurang 100 ekor pun boleh dapat agaknya. Lepas itu aku pelihara. Itik-itik membesar dan bertelur. Membiak dan bertambah. Bila sudah terlalu banyak, telur-telur itu aku boleh bikin telur dadar atau telur masin. Jual kepada jiran-jiran. Dagingnya pula aku boleh tinkan dan eksport ke negara Kota Sarang Semut, Kedah. Betapa banyaknya duit aku masa itu. Silap-silap aku boleh rampas kuasa jawatan Menteri Pertanian secara paksa.

Agak-agak kalau waktu itu aku sudah sambar Roll Royce dan pakai nombor plet CZZ 1, itu JPJ berani saman tak walaupun aku bawak kereta sambil kaki kiri keluar tingkap..??!!!!

24 comments:

Fadh said...

aku pun baru2 terlupa gak nak perbaharui lesen memandu yang dah tamat tempoh 28.12.2008...dengan selambanya aku pandu kereta...ada sekatan tapi tak ditahan dan diperiksa...baru2 nie anak aku main2 dgn dompet aku...habis dia kuarkan semua yang ada dlm dompet tue...masa nak simpan balik, aku terpandang lesen memandu dan bila dilihat rupanya dah luput...nasib baik kalau tak melayang duit aku...hu hu hu

miezi said...

biasa ar, depa ni judgemental.

sultan said...

ah... lesen memandu tu bkn senang nk ingat dia expired. musti miss punye la...

peh... kalo aku pkai kete ngan plet tu, 2-2 kaki aku kasik keluar. haha...

manje said...

benda dah jadi... apo laei nak dikato kan... hehe patutnyer kempen da wat lame dulu dah... hehe sabo aje la yo

Suka Bebel said...

Dari RM120 jadi Rolls Royce? power tu. jom kita bela itik ramai ramai.hehe

akuduniaku said...

ako plak sllu ta renew sb ako slll abes dit time na renew ha3x...

nampaknya ako pon kne bla itik r pasneyh..hahaha

salam

tasikmerah said...

kalau lu suap mesti dia tak saman. ha ha.


.

hajime said...

ko bawak kapal terbang pung...
diorang akan saman gak...
dun wori...

mrblind said...

CZZ?tahun bila tu min..hahahah

Qaseh.Darwisy said...

Hhahaa..mmg mcm2 hal ko ni bang..ko tau pun kalo ko bela itik banyak2 ko bley jadi kaya, tapi ada ko buat bang??

Ko pakai plate CSI 1 la bang..hebat skit! Baru macam org Pahang!

FarhanaLicious said...

aku tak makan itik.

k.e.r.i. said...

aku syak pegawai jpj yang saman ko tu abang aku la.
haha.
sebab dia kata dia pernah saman seorang blogger.

Don Balon said...

Koi pun pernoh terlupa tapi tok kena saman.. Alhamdulillah..

Baru ni JPJ antor peringatan ke rumoh koi di Gelangi mok koi ingat koi kena saman..hehe

Facet said...

wahaha well done, min.

Umie said...

kalau ko jantina lain kompem bole lepas asalkan ko kenyit2 mata sket kat mamat JPJ tu..tp sayangnya korang kaum sejenis..takkan nak nak main mata gak kot... kang x pepasal ada angkat sumpah versi saiful yg kedua...muahahahahha

apek terror said...

tak kene gua confirm hal ini macam...

Che Sue said...

tak baca doa bw keta a tu..tu pasai aura 'lesen mampus' terpancar kaw2 kat wajah lu tu..

KARKADEWA said...

hoh...
itu jam polis pun tutup mata tak berani nak pandang...

@t00neY r00neY® said...

owh..
bersabarlah..
saye doakan CZZ1 E class Merc anda yg punye...
kalau anda kuar kepala sekalipon..pasti tiada saipa yg larang..tp pasti mereka menyumpah anda ketika itu

Rajuna said...

tak
dia akan urut kaki engkau itu.

zairi said...

memang rezeki lu bagi kat jpj la itu hari.

kalau gua yang sedang pandu itu kereta, gua hulur pakai kaki je kat itu jpj.

bayan said...

itik dan penjimatan, bak kata DG. Tapi itik bising dan agak selekeh. Hehhehe...

Ter....tidak semestinya tidak sengaja. Bukankah begitu?

rahimin idris said...

Fadh,
Aku memang dah nak kena. Tak puas hati weh…

Miezi,
Tah. Tak kesian langsung. Bukan salah besar.

Sultan,
Woi, masa tu ko jadi drebar aku la. Haha

Manje,
Sabor la saboruden…

Sukabebel,
Hah, ko jangan main2. aku beli kapal nanti!

Akuduniaku,
Bela burung unta sekali. Telor dia lagi besor!

Tasik,
Suap pakai kaki boleh la! Haha

Hajime,
Kalau naik wau?

Mrblind,
Tunggu gua jadi komando! Haha

Qaseh,
Hahaha ko dulu cakap nak bela kambing!

Farhana,
Aku pun tak makan. Kalau dah siap goreng, makan la.

Keri,
Abang ko? Sheh, kirim salam kat dia!

Don,
Dia tak anto ke keh! Geram betol!

Facet,
Haha

Umie,
Main mata menda. Rasa nak main kaki je!

Apek,
Ah, lu ada lessen ke?

Che sue,
Ah, gua pakai serban itu jam weh.

Karkadewa,
Ye la. Dia ingat gua menteri pertanian!

Tooney,
Doakan saya ada kuasa mata X-ray sekali!

Juna,
Haha aku geli weh!

Zairi,
Nanti dia ingat lu cacat weh!

Bayan,
Kalau ‘ter’bang. Terazan ke?

Zakiyah said...

panjang nye kaki ko rahimin.
bwk kete smbil kaki kiri keluar tingkap.