Thursday, August 26, 2010

Cerita-ceriti: Pakcik Leman Lambreta Hilang Selera Makan

Pagi masih dingin. Embun menitis panas simpati. Pertemuan tiada awal akhir. Rumput-rumput menghijau kelihatan segar dan ngam untuk dimakan lembu dan kambing. Mergasatwa menyanyi bukan main blues lagi. Demikialah dijadikan Tuhan. Alam ini indah dan menyimpan perlbagai rahsia pemilik-Nya yang tidak terjangkau oleh pemikiran agen-agen CIA.


Di suatu sudut bumi bertuah, kelihatan seorang lelaki tua sedang memulas ariel TV. Orang itu ialah Pakcik Leman Lambreta. Mencari siaran terbaik untuk menonton Malaysia Hari Esok. Kerana pengacara wanitanya cun walaupun banyak yang gagap dan lebih banyak buat bunyi er, er, er sahaja.


“Abu Kassim, balik kerja petang nanti tolong beli Pizza Hottest sebijik!” kata Pakcik Leman Lambreta yang menghentikan pemusingan ariel TV pesen lamanya, yang teralih akibat ditiup angin monsun tenggara.


“Laa, makan nasik dah lah aboh. Kita kan orang Asia, nasik adalah lambang budaya kita.” Jawab Abu Kassim yang baru hendak pergi kerja ke JBA dengan rambut sikat belah tepi.


“Aku bukan apa Abu Kassim,” ujar Pakcik Leman Lambreta jujur sekali. “Hari-hari makan nasik, nak juga buka puasa dengan pizza. Dah tak ‘laju’ rasanya aku ni makan nasik.”


“Aboh ni, cakap laa awal-awal. Tak payah beli pizza Hottest laa. Kalau nak laju apa kata Maghrib ni kita buka puasa atas RXZ catalyzer saya. Saya bawak, aboh makan nasik dekat belakang. Berapa kilometer sejam laju pun aboh cakap je, saya boleh bikin,” ujar Abu Kassim pula. Jujur sekali juga.


Tidak sempat membuka mulut untuk ayat seterusnya, Abu Kassim sudah berada di atas ariel TV, tersangkut tidak bermaya dengan rambut sikat tepinya kelihatan kusut masai ditibai Pakcik Leman Lambreta. Semua mergasatwa bercempera melihat Pakcik Leman Lambreta membuat lompat bintang tak henti-henti kerana menahan kemarahan hati emasnya.

11 comments:

Fadh said...

hahahaha....

jo said...

peh..ganaih...

pakcik kordi said...

gampit betul!

h a n i e said...

hahaha..bukak puasa sambil merempit.. ade jugak nasik masuk ikut idung..

endiem said...

habis punah lalu ariel tv siaran free tak berbayar.

Nerzhul said...

kahkahkah. lompat bintang kahkahkah

Don Balon said...

lenguh keng koi wei kuikui

Radius.F said...

tak boleh bawak bergurau langsung pak leman lambreta ni.

Jejaka Desa said...

Tak pasey2 mendapat.Haha

Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

Baby Tiger said...

tu lah, melawan cakap aboh. derhaka namanya!