Monday, April 19, 2010

Metamorfodol #2

Dengan hanya berseluar pendek tanpa baju Dolah segera berlari mahu menuju ke tingkat bawah. Hampir saja dia mahu merempuh pintu biliknya ketika membukanya. Anak tangga yang dipijaknya macam tidak dipijak. Seakan-akan atlet Olimpik acara lompat kijang aksi Dolah ketika itu.

Sampai ke tingkat bawah Dolah tidak segera mahu keluar. Dia menujuk ke dapur dahulu. Waktu-waktu tengahari begitu dia pasti sangat; tentulah ibunya ada di dapur. Puan Norma Dorel, ibu kepada Dolah itu memang gemar memasak. Kadang-kadang balik dari makan kenduri kahwin pun beliau memasak. Beliau tidak makan pun tidak mengapa, asalkan lepas gian memasaknya.

“Mak cepat mak!” kuat benar jeritan Dolah sebaik lariannya tehenti di dapur – di hadapan ibunya.

“Kau hendak kena lempangkah? Bukankah emak sedang mengayak tepung ini? Sudah laju emak mengayak. Mahu selaju mana lagi?” soal emaknya bertalu-talu.

“Eh, emak mengayak tepung ditengahari butakah? Hendak buat apa?” giliran Dolah pula menyoal emaknya bertalu-talu.

“Emak hendak buat kek buah sebenarnya.” jawab Makcik Norma Dorel dengan begitu tenang sekali sambil meneruskan pengayakannya dengan teliti.

“Apa semua ini mak? Apa yang cuba emak lakukan ini? Bukankah kita tidak pernah makan kek buah untuk sebagai menu makan tengahari sebelum ini?” seperti seorang peguam Dolah menyerang emaknya dengan soalan-soalan remeh.

“Suka hati emaklah hendak buat kek buah ke, kek sayur ke, atau kek cekodok ke?!!” tiba-tiba Makcik Norma Dorel marah dan menengking Dolah dengan suara bak ekzos keretapi. Serentak dengan itu tepung yang diayak juga dihempas ke lantai dengan kuat. Tepung bertaburan bak dadah terhempas dari kapal terbang.

Terkejut Dolah dengan kelakuan emaknya itu. Dia terlupa; emaknya memang pantang sungguh kalau dihalang ketika mahu memasak. Encik Dhani Osmond, suaminya yang juga ayah kepada Dolah hampir mahu berpindah ke Sri Langka demi mengenangkan sikap memasak tengahari melulu Puan Norma Dorel itu.

“Kalau iya pun marah janganlah hempas tepung itu mak. Bukankah membazir begitu. Membazir itu kawan syaitan. Tidak sesuai langsung sikap amarah dan membazir itu dengan emak yang nampak sentiasa muda dan beriman ini,” kata Dolah mententeramkan ibunya.

Demi mendengar sahaja pujian anaknya itu; Puan Norma Dorel automatik tersenyum. Beliau segera mencangkung dan meraup tepung-tepung yang berserakan dilantai dan memasukkan semula ke dalam talam. Habis dengan semut dan bendasing dikautnya sekali.

Geli geleman pula Dolah melihat tepung yang dikaut Puan Norma Dorel itu. Ada juga terdetik niat dihatinya untuk menelungkup sahaja tepung tersebut di atas kepala ibunya yang bertabiat memasak pelik itu. Tetapi apabila mengenangkan dahsyatnya balasan derhaka kepada ibu sendiri yang menimpa Malim Kundang dalam drama sinetron Idonesia itu dulu, Dolah memadamkan niat busuk tahap loji najisnya itu.

“Hah, kenapa dengan kau tadi? Suruh mak ayak tepung cepat cepat?” tanya Puan Norma Dorel setelah keadaan kembali tenang seperti biasa.

“Hah, cepat mak dekat luar sana!” jerit Dolah tiba-tiba apabila dia kembali teringat apa yang di lihatnya dari tingkat atas sebelum itu. Dadanya kembali berombak cemas.
Updated 9:46: Bersambung lagi sebenarnya...

8 comments:

jo said...

rasanya macam baca buku teks darjah 3 la..

pakcik kordi said...

macam celaka.deras sikit sambung!koi nak sambung keras perut ni!

rahimin idris said...

jo,
tuis sastera2 sangat kang aok tak paham pulokkk..

pc kordi,
koi pun pening doh ni nok nyambung kah3

hajime said...

weh...
dah abih ko kejutkan aku...
zz...

gunx said...

singgah dapur pulok!

Mazru Majid said...

suspen weh!

Mimie.Candy Cane said...

nama mak ngan ayah tak menahan..barat saje.,,anknye dollah je.ahahahah

Hashim Zabidi said...

Tunggu sambungan dengan sabor