Tuesday, January 5, 2010

Isu Penggunaan Nama Allah


“Boleh ke guna nama Allah suka-suka hati macam ni? Berdosa karang. Masuk neraka nanti. Aok nak jadi macam kambing BBQ ke?” kata aku. Bercampur pertanyaan.

“Boleh sangat la weh, terpaksa ni. Kalau tak kita dalam bahaya ni. Darurat tau dok?” Mat CD memberi alasan. Bercampur mengajar aku.

Memang bahaya. Kutu-kutu dekat kampong kami memang tak boleh dipercayai. Ini adalah penemuan terbesar kami. Top secret yang paling terahsia. Kalau kutu-kutu lain jumpa memang jahanam bersepai.

“Kalau demeh panjat pokok pinang ni nanti demeh berdosa. Silap-silap demeh tak perasan pun pasal ni. Tak boleh panjat. Mata demeh tak nampok, ha ha ha,” kata Mat CD dengan yakin.

Entah mana Mat CD selalu dapat ajaran pelik-pelik aku pun tak tahu. Tapi yang ni, nak kata boleh pakai, macam boleh. Tapi macam tak boleh juga.

“Ikut aok la. Keh mana tau. Janji dapat, kita bela, lepas tu asah lidah dia sampai boleh mengucap,” kata aku menurut kata Mat CD. Berangan pulak tu. Diri sendiri pun jarang mengucap.

“Alip, lam, lam, he = Allah, siapa curi dia berdosa!” kata Mat CD sambil menoreh-noreh muka pokok pinang dengan menggunakan jari telunjuk. “Aok pun buat juga la, dabal baru kuat sikit.”

“Alip, lam, lam, he = Allah, siapa curi dia berdosa,” kata aku sambil menoreh-noreh dengan menggunakan telunjuk juga ke muka pokok pinang tempat burung tiung tengah bersarang.

Bukan setakat pokok pinang tu, lepas tu macam-macam benda aku tulis alif, lam, lam, ha dengan jari menggunakan dakwat invisible sebab takut orang curi. Selipar, selalunya -- bila pergi mengaji malam-malam. Sekarang insaf dah. Tak buat macam tu lagi.

18 comments:

Webmaster@Echam said...

1st.. bukan aok je... koi dulu pun gitu. Ntah apa-apa ajaran tu..

jo said...

hehe...amenda la budok cam aok ni pk...isk..isk..tulis kat dada je dah la..mana bulih tulis kat selipar..

tasekM said...

sepesen le kita min... he he.


.

terrarosa said...

keh membesar dekat KB pom mempunyai amalan ini.
X-file sungguh !

jadi siapakah yang membawa amalan ini ke Tanah Melayu pada tahun 1511
keh keh keh....

H.A.N.I.E said...

hahaha..zmn jahiliah dulu manjang la buat mcm tu

:P

deusXmachina® said...

keh keh keh

tp mengenai isu ni...
klaka pula aku tgok org2 ameno berdemo ramai2...
nape dorg x demo psl isu rasuah ke, isa ke, kilang arak carlsberg besar tu.....
erk888

Redz da Tsar said...

hahaha...

Bale...

Mujur keh takde pengaruh tue mase dulu...

Ulama' besar mana yang buat mende ne min? MatCD tue dapat dari mane?

hehe

Redz da Tsar said...

hahaha...

Bale...

Mujur keh takde pengaruh tue mase dulu...

Ulama' besar mana yang buat mende ne min? MatCD tue dapat dari mane?

hehe

ada said...

mmg pon.. dulu budak2 selalu macam tu.. agak2 budak2 sekarang main tulis2 macam tu lagi tak??

ajako said...

fuh, ajaran dan praktik yg sama di Selangor...heran ye, masa tu xde pon hamba Allah nama blog ni...sape yg ajar ek?

FarhanaLicious said...

dulu selalu buat kat kotak pensel warna aku. dulu, dorang suka curi pensel warna aku. hurm

Hashim Zabidi said...

Yang dimain-mainkan itu sekadar namanya saja, bukan orangnya.

Siapakah yang bernama ALLAH itu ????

Mazru Majid said...

sama la kite weh..

crazy_labelle said...

haha... slalu guna camtu utk cop tempat... nak gi toilet etc....
bodo siot...

Fadh said...

sama laa kita weh mase kecik2 dulu tp klau difikirkan dr sudut positif...bagus sbb ianya akan menyemai perasaan sentiasa ingatkan ALLAH.

Facet said...

bapak.

tak berenti2 aku gelak.

l.i.f.e said...

hehehe...
dialog kanak2 dulu - dulu
"ko tipu tak?, kalau tipu dosa"
Alif Lam Lam Ha ALLAH *sambil tulis guna jari di dada kawan*

fajar 'Yehuda' said...

Sebelum zaman Islam, orang Arab yang beragama Yahudi dan Kristen sudah menggunakan nama "Allah" dalam ibadahnya kepada Yahweh dan Yesus Kristus...

Anda harys tahu bahwa kata "Allah" bukanlah dari bahasa Melayu tetapi bahasa Arab. Dari abad ke-1 sampai sekarang orang-orang Arab yg beragama Yahudi,Kristen,Islam di Timur tengah tidak mempersoalkan nama "Allah" KENAPA orang Muslim Malaysia membakar Gereja oleh karena penggunaan nama "Allah"???

http://faithbookz.blogspot.com