Sunday, December 13, 2009

Kisah Sekuntum Bunga Liar

Sebenarnya ada banyak fiksi aku nak tulis. Tapi entah mengapa aku tak menulisnya. Perasaan aku mendatar saja bila menaip apa yang aku nak tulis tu. Aku macam hilang fokus. Jadi aku ambil jalan mudah dengan membaca. Ya. Aku beli Dewan Sastera (DS) bulan terakhir untuk tahun ini. Tapi aku tak habis lagi membacanya. Aku baca, baca dan baca. Secara paksa. Moga-moga lepas tu aku dapat susun ayat dengan baik. Tapi hampa macam hampas. Agaknya diganngu jin roadblock.

Akhirnya aku mendapat idea untuk mengulas salah sebuah puisi yang terdapat dalam majalah DS bulan Disember yang kulitnya dihiasa foto rumput dan embun dan isinya berkisar tentang Minggu Penulis Remaja (MPR). Puisi itu tajuknya Sekuntum Bunga Liar (SBL) karya penyair Ehsan Jamily. Aku turunkan keseluruhan puisi tersebut yang hanya terdapat dua rangkap di mana setiap rangkapnya ialah lapan (8) baris:

Sekuntum bunga liar
dari pohon terbiar
menguntum mekar
di tengah belukar
walau cantik
berwarna molek
indah menarik
tak siapa petik.

Malah hingga kini
tak siapa peduli
kumbang pun tak sudi
datang menyeri
akhirnya nanti
layu sendiri
di makan hari
bertaburan di bumi.

Puisi yang cukup kaya dengan rima ini mudah untuk difahami. Tiada kata-kata bombastik dan tidak nampak pun metaforanya. Kalau disambung secara terus menerus, kita dapati seolah-olah penyair sedang bercerita atau menitipkan pesan secara lebih mendekati prosa.

Membaca tajuknya sahaja juga mudah untuk kita menangkap makna keselruhannya. Bunga digunakan sebagai simbol. Dan ditambah pula dengan perkataan liar. Maka jadilah ‘bunga liar’. Dan penyair menujukan puisi ini khas kepada sekuntum bunga sahaja. Bunga apa tidaklah diketahua. Tapi ia sekuntum bunga yang dikatakan liar.

Membaca puisi SBL ini mengingatkan aku kepada bunga-bunga di hutan. Selalu juga aku jumpa bunga-bunga dihutan yang cantik-cantik. Tapi aku tak tahu sangat namanya. Yang aku ingat bunga kemuning saja. Cantik dan harum kala malam. Tapi di dalam rangkap pertama puisi ini, pada baris ke empat, penyair menyebut bunga liar ini duduknya di tengah belukar. Bunga apa yang duduk di tengah belukar? Belukar tak banyak sangat bunga.


Oleh itu, sewaktu membaca puisi ini, aku hanya terbayang-bayangkan pokok bunga senduduk saja. Mungkin ada bunga lain. Cuma bunga itu yang terbayang sekarang kerana di belukar di kebun mak aku memang banyak juga pokok senduduk meliar sekarang. Dan pokok senduduk itu tak pernah pun aku petik bunganya. Malah aku pangkas atau racun sahaja dengan tujuan menghapuskannya. Tetapi ia kembali tumbuh dan meliar juga.

Di baris ke lima (5) hingga lapan (8) pada rangkap pertama, penyair mengatakan bunga itu cantik, tapi tak ada siapa sudi petik. Pelik juga tu. Bunga apa yang cantik, tapi tak ada siapa yang sudi petik? Kalau bunga orked hutan, jangan cakap la. Mahal gila harganya. Sedang bunga senduduk tu pun orang petik juga buat ubat apa entah. Tapi akar dia boleh buat ubat mabuk atau cika atau dugal. Itu aku tau.

Baiklah. Kita tinggalkan rangkap pertama. Rangkap kedua yang juga rangkap terakhir ini menjadikan bunga ini lebih misteri. Bunga yang dikatakan cantik ini tak dipedulikan langsung oleh kumbang. Apa yang di cari oleh kumbang dari sekuntum bunga? Kecantikannyakah? Madu dan wanginyakah?Adakah bunga ini terlalu bahaya macam bunga periuk kera? Tapi kalau setakat bunga senduduk, aku tengok memang ada juga kumbang dan lebah yang hinggap. Penyair macam sengaja suruh kita meneka-neka bunga apakah itu.

Pada baris ke lima (5) hingga ke lapan (8) pada rangkap terakhir, kita diberitahu tentang kesudahan bunga liar yang terbiar itu nanti akan terbarai juga di bumi. Sendirian dan dimakan hari. Memang semua bunga akan di makan hari. Tetapi keadaan bunga ini yang terbiar sendirian menggambarkan alangkah hinanya bunga ini.

Sebenarnya simbol bunga dan kumbang sudah terlalu biasa digunakan. Kadang terasa simbol ini sudah klise dan lusuh apabila terlalu kerap di pakai. Tetapi ia juga bukanlah sesuatu yang salah, malah kadang-kadang menarik juga jika bijak menggunakannya. Puisi SBL ini walaupun digubah dengan begitu mudah untuk difahami pada suatu sisi, penyair telah menenggelamkan ‘makna sebenar’ bunga itu secara keseluruhannya pada sisi yang lain Jelaslah puisi ini ambiguiti (mempunyai lebih dari satu maksud). Ianya tidak bercerita tentang ‘bunga’ semata-mata.

Apa pendapat anda? Ada maksud lain? Aku juga ada maksud lain sebenarnya. Saja malas cerita. Malas nak taip dah. Penat.







P/S: Kepada tuan Ehsan Jamily, andai terbaca tulisan saya ini, jika ada yang kurang berkenan, saya mohon maaf. Saya tidak berniat mempersenda. Hanya sekadar berkongsi pendapat sesama kawan blogger yang kebanyakannya seperti saya juga, cetek ilmu sastera dan puisi ini. Terima kasih untuk puisi yang baik ini.

No comments: