Friday, December 11, 2009

Dewa Keadilan dan Menaip Pakai Kaki

Semalam selepas selesai menulis dua buah fiksi/cerpen mini yang bertajuk 'Kenyit-kenyit', dan sebuah lagi 'Bila Zakuan Besar Esok', aku berbaring di depan TV. Cerita TV memang tak ada harapan nak memberi idea pun. Saja nak tonton sebab seharian aku off dari internet.
Ada berita peragut. Sebab ragut budak perempuan sekolah. Kena belasah dengan orang ramai. Sorang mati. Seorang parah. Aku nampak tangan bersimen. Hukuman penjara lapan tahun.
Bodoh, aku menyumpah. Buat apa belasah sampai mati. Kan berdosa tu? Mana tahu kalau-kalau dia sempat tobat? Kau siapa? Dewa keadilan? Tuhan? Sekarang kalau dia jawab depan Tuhan; aku tak sempat tobat sebab mati kena belasah! Tuhan pulak kasihan dan masukkan dia ke syurga, dan korang masuk neraka. Kena bakar. Tersengih macam kerang. Hah, macamana?
Woi, woi, woi.. Tak payah la ambik pusing. Baru sorang peragut mati kena belasah ko dah merepek sampai ke Tuhan? Yang berapa ramai, laki orang, bini orang, mak orang, perempuan mengandung, nenek tua mati sebab peragut ko tak pikir? Apa la!
Hah, entah suara siapa menempelakku. Aku tersedar dari rungutan dalam hati. On laptop semula. Off dari internet juga.
Aku taip satu fiksi lagi laju-laju. 'Bilik Tidur Bentuk Hati'. Tak siap lagi ni.
Lenguh. Taip pakai kaki! Hiayahhhhh!!!

8 comments:

Abang Ben said...

aku setuju!

jo said...

wah..hebat...selain pandai makan melalui hidung, kau juga pandai menaip pakai kaki..

♣ haNie ♣ said...

karya ko nt jgn ade bau cagu ye..


hahahahaha!

Guten Tag said...

hurmm...karma dunia.

Redz da Tsar said...

hehe... Terbaik la Min... Ini boleh jugak masuk koleksi cerpen ko...

Fadh said...

koi cabor aok off dari pesbuk seminggu...

rahimin idris said...

Abang ben,
bagus. hehe

jo,
sila tabik.

hanie,
kaki cun.

gutan,
ye kot.

redz,
ah, ni cerpen? haha dasat aok.

fadh,
apa aku dapat? boleh je kalau ada hadiah..

Redz da Tsar said...

Buleh je kalo nak masuk cerpen... Pendek dah nie