Sunday, December 13, 2009

'Laknat' pun cukup la

Tiap-tiap malam bila tengok berita dekat TV3 memang tak ingat apa. Banyak iklan. Ini mungkin motif TV3 la. Untuk bikin penonton lupa berita jenayah, berita politik bodoh dan reka-reka, atau berita sukan yang tak memberangsangkan.

Tapi sekarang aku paling benci iklan Petronas. Sebab minyak Petronas mahal. Gila mahal. Jadi aku lebih suka guna minyak BHP atau Shell. Sebab aku patriotic dan sayangkan Negara la aku tak guna minyak Petronas. Pada hal harga sama saja.

Betul. Bukan sebab Ku Li cakap pasal ‘kerajaan sumpahan minyak’ tu. Itu aku tau juga la. Pusing-pusing orang politik ni sama saja. Matlamat dia dua saja. Kepentingan kekuasaan. Dan kepentingan kewangan. Dengan duit buat kuasa dan dengan kuasa buat duit. Dengan tidak memasukkan duit aku ke kantung Petronas sekurang-kurangnya aku tak bagi duit ke satu kerajaan yang aku tak minat. Duit aku nak pergi ke Amerika atau British biar pergi la.

Ada banyak sebab la. Sebab baru aku tak minat dengan petronas ialah iklan kempen RON95 yang bodoh tu. Aku rasa ini disebabkan gagasan 1Malaysia yang dibawa oleh Najib la. Terus semua model yang guna RON95 tu cakap macam-macam bahasa. Mula-mula Cina, lepas tu India, dan akhir sekali Melayu.

Macamana Malaysia nak jadi satu? Bahasa dalam iklan pun lain-lain. Masa aku lepak dekat China dan India dulu tak ada pun aku dengar iklan diorang selit-selit perkataan Bahasa Melayu. Kalau ada perkataan ‘laknat” je cukup la. Ini tak ada pun.
Setiap kali ada iklan tu aku alih terus.

BahLOL.

10 comments:

Abang Ben said...

nak jadikan bangsa jadi satu, itu impossible sebab Allah s.w.t. pun cakap tujuan Dia buat pelbagai bangsa untuk kita kenal mengenal.

Kat Australia ni lagi la majmuk bangsa. Takde pulak la depa dikenali sebagai bangsa Australia. Jadi rakyat Australia pun dah cukup. Janji patuh undang2 negara sudah.

rahimin idris said...

abang ben,

ye la pun abang ben. bangsa tu tak boleh diubah dah. mana ada bangsa malaysia. cuma di Malaysia ni penyatuan kaum yang cuba di buat kerajaan terasa macam satu lelucon. Aku pikir di Malaysia ni bahasa salah satu alat paling mudah nak menyatukan pelbagai kaum. guna je bahasa melayu disamping bebas untuk guna bahasa ibunda. tapi yang mudah itu pun tak dapat buat dengan tegas. petronas tu kan kerajaan punya. kerajaan tu rakyat punya le.

AMMOSHAM said...

mie, rileks aaaa. kita start makan nasik satu pingan cam ne? aku dah start diet nie..

rahimin idris said...

apex,
keh keh keh. saja je aku menyampoh dengan petronas tu, lebih2 lagi sebab petrol makin mahal dan tak berapa nak bagi hasil ke rakyat. keh memang makan sepinggan je sokmo keh keh keh.

k.e.r.i. said...

iklan mana weh?
gua dah lama tak tengok tb.

l.i.f.e said...

iklan yg tak bijak.
minyak nya pun tak save banding shell
haihhh

Redz da Tsar said...

Berapa harga minyak sekarang Min? Aku tak tau la... Biase la~

A.C POpCorn PIMP said...

nak taknak minyak kene isi gak brader kite dah xbleh lari dari realiti la..suke atau tak kene tadah gak..hahahaha

Fadh said...

min, kt tempat aku nie ada bhp,petronas,caltex dan shell. aku gie petronas bkn nk isi minyak tp cucuk mesin ajaib. aku selalu isi kat bhp atau caltex sbb aku xyah nak turun gie bayar kat kaunter dan gie pam sendiri minyak...apa kes, aku bayar tapi aku kena buat kerja...mmg laknat laa!!!

Fadh said...

min, kt tempat aku nie ada bhp,petronas,caltex dan shell. aku gie petronas bkn nk isi minyak tp cucuk mesin ajaib. aku selalu isi kat bhp atau caltex sbb aku xyah nak turun gie bayar kat kaunter dan gie pam sendiri minyak...apa kes, aku bayar tapi aku kena buat kerja...mmg laknat laa!!!