Wednesday, December 17, 2008

Kedai Serbaneka Kepala Busut Aok!!!

Malam itu aku keluar dari hutan Kuala Tembeling melewati kehujanan. Hampir jam 12 sampai rumah. Mandi dulu. Takut ada ‘benda’ menumpang. Kemudian masuk tidur.

“Woi, ubat nyamuk ada Chong?”

Mei yo maaa.

Tiu nia ma ka cibet. Baru lagi aku beli. Aku pakai tak sampai dua lingkar. Tinggal rumah tak sampai seminggu. Kutu lain jangan harap nak membeli. Memakai saja tahu. Pesen berjimat yang menyakitkan hati.

Nyamuk pula punya la banyak. Nak pecut kipas laju-laju sejuk sangat. Keluar Bandar Jerantut nak beli ubat nyamuk. Semua kedai tutup. Tak macam negara maju langsung.

Budak-budak melepak depan 7E ramai. Macam bagus sangat melepak situ. Aku pun ke situ juga. Sekor-sekor pandang. Aku nak lempang tak ada motif langsung pun nak buat macam itu. Kalau dia orang lempang balik mampus aku. Biarlah dia orang.

Aku masuk 7E.

“Cik, ubat nyamuk ada?”

“Ubat nyamuk? Tak ada.” budak perempuan 7E jawab.

“Er, lingkaran nyamuk. Lingkaran nyamuk ada?” aku tanya lagi. Mana la tahu dia bengap dan ingat ubat nyamuk itu macam 'ubat cap kaki tiga' ka. Memang bengap sangat la kalau fikir begitu.

“Tak ada bang. Memang kami tak jual benda-benda gitu.”

“O…” berlalu kecewa bersama angin malam. Macam lagu Broery itu.

Bodoh punya 7E. Kata kedai serbaneka. Ubat nyamuk pun tak ada? Lemang jangan mimpi la. Tanda-tanda kiamat kecil agaknya kalau 7E jual.

Malam itu aku siat kertas bekas telur, bakar dalam bilik. Macam kamar perbomohan pun ada dia punya atmosfera!!!



34 comments:

rahimin idris said...

eleh, tah apa2 cerita. tak ada idea ke?

ah, aku orang pertama komen.

hahaha

[ lawak bodoh je ni]

aku chi said...

mungkin perngertian serbaneka diorang tak membawa maksud macam-macam ada kot... ye la kan kedai omputih, mana ada diorg pakai ubat nyamuk... tapi lingkaran nyamuk tu memang klasik la...

mrblind said...

hahaha..lu tangkap seekor seekor..lepas tu lu kasi makan ubat nyamuk..tu baru ubat namanya..

antusabun said...

haha...ala-ala tok dalik la macam tu ye. Lu lempang je mamat yang daring kat lu tu. Biar mata dier sopan pas ni

FarhanaLicious said...

aku pernah pegi cari gula kapas kat 7e. aku ingat kan ada. tade upenya.

John Doe said...

orang cakap kalau taknak diketit nyamuk,tido tahan nafas

yoshz said...

Rahimin,
Oh, ko buat lawak bodoh eh?
siap kau aku menyamar rahimin...

Aku chi,
omputih mana ada ubat nyamuk. diaorang ada lingkaran mengahalau rakun dan skunk.

mrblind,
nyamuk adalah jenis binatang yg mengada². tak nak makan ubat pahit. dia nak vitamin yg perasa oren sahaja. mmg makhluk tuhan plg demanding.nasib baik tak buat union.

antusabun,
biarla dia tengok i. i kan abg yg paling macho kat jerantut ni.

farhanalicious,
gula kapas dulu ada. tapi tokey funfair kat Mentakab dah borong habis. lagipun nanti melekat kat gigi, mlm2 tikus dtg gigit.

john doe,
oh ye tak ye juga. patutla aku tak pernah kena gigit masa berendam dlm air sungai.

Don Balon said...

ahh min..
7E ubat nyamuk memanc takde..
cer aok tre tanye "kah sebek"..
bukan takat 3 stor deme ada.. silap-silap deme call lori dari s alam hantor stret ke rumoh aok..
cheh..munkar!

DarabDua said...

kasi la nyamuk buat kenduri kesyukuran skali skala.
heh!

aku chi said...

teringat lagu dari indonesia
"nyamuk nyamuk yang nakal hinggap di telingaku... nyet nyet nyet nyet nyet..."

Don Balon said...

Petua org tua..
sebelum tido sapu minyak angin, minyok serai wangi pun boleh...
bila nyamuk mencucuk strawnya ke kulit kita dia tersedut molekul2 minyak tu sekali..

Bila rangkaian hidrokarbon minyak bersebati dengan hemoglobin dari darah, ia akan memerangkap platlet-platlet darah merah dalam badan nyamuk dan akan menyebabkan kekejangan otot dan buasir kepada nyamuk kerana platlet yang terperangkap mengeras ekoran ketiadaan oksigen.

Begitulah hendaknya....

sultan said...

suro sape2 yg x nk tdo mlm tu hisap rokok marathon sampe pagi oi...

hihi...

bayan said...

Kalau bermasalah benar, gunakan sahaja minyak serai wangi yang asli. rasanya banyak di pasaran sekarang. buka penuutup botol minyak serai wangi dan letakkan di bawah kipas. Biar baunya menghalau nyamuk.

Itu yang saya gunakan bila keluar daerah dan bermalam di tempat yang bernyamuk.

zairi said...

ape susah.ko tadah minyak hitam atau minyak gear box, ko kasi lumur satu badan. jangan kan nyamuk, ah chong pun lari kalo tengok ko macam tu.petua ni sesuai jika nak ke camping je.

amacam rumah? dah siap dah ke?kasi tunjuk satu pic la.

Qaseh.Darwisy said...

Rahimin n Yoshz sama2 mengalami tekanan mental tahap sengal. sape punya blog nih??kasi tukar itu nama la..

Yoshz,mati pikiran!!

Sayang gila kat nyamuk..ko ada makan ubat tiap2 hari tuan tanah??

hajime said...

angker siut ko malam tu...

Che Sue said...

amik je daun pokok betik...getah dia berguna gak utk halau nyamuk..(petua nenek kebayan aku amik dlm majalah intisari keluaran taun 70an..)

apa barang aa pakai lingkaran nyamuk cap ikan emas tu..?buat resdung je esok pagi weh..!

l.i.f.e said...

rahimin dgn yoshz dah layak dihantar ke hospital mental! :))

perghhh..tahan nafas je lah masa tidur dgn ubat nyamuk ciptaan baru tu ye.

pesal tak guna ubat nyamuk letrik?

Suka Bebel said...

hahaha...mujur jumpa kotak tu.petua tu amat berkesan kalau dah banyak sgt menatang penghisap darah tu

tasikmerah said...

hantu punya yoshz. aku siap tekan butang back nk tgk balik ni blog siap.

betul la ni min punya blog.

bagero yoshz.

hahaha.....


.

Encik Bibir said...

baik kau tangkap buat muzium nyamuk plak kat melaka . dpt Dato' ke nnti mane tau kn

yoshz said...

don balon,
keh tak layan la kah sebek. keh suke benar sedut slurpee laju².
mau berdarah ubun²..

darabdua,
nyamuk mana tau baca tahlil. mau semua idgham dia dengungkan aje.

aku chi,
rahimin pun goyang gerudi. ewahhhh...

don balon,
susah payah betul nak bunuh nyamuk ye? sapu sheltok seluruh badan kan senang?

sultan,
a'ah kan. isap banyak2, sedar2 je kita dah mati.

bayan,
camtu ke? jadi nyamuk2 ini tiada lagi masalah sengal2 sendi, kembong perut dan kencing malam.
mekasih.

zairi,
lepas lumur minyak, rogol 40 anak gadis. rahimin mesti suka.
rumah dia tak siap lagi. pasal dia malas mcm drebar metrobas.
eh kat pahang ada metrobas ker?

qaseh,
rahimin mmg suka jadi gila. pasal dia malas semayang.
dia juga sayang nyamuk. tiap kali birthday nyamuk dia bagi kad.

hajime,
tu belum ko tgk rahimin pakai tudung wardina lagi.

che sue,
rahimin suka batang betik. pastu mesti beli air coca cola botol.
entah apesal...rahimin suka yg cap fumakilla psl dia nangis tgk hati mere sathi

life,
rumah rahimin belum siap.karan tak masuk lagi. hina kan dia tu?

suka bebel,
kdg2 bila kotak takde, dia bakar kaset exist dia buat halau nyamuk.

tasikmerah,
ni blog aku le. aku ngan rahimin org yg sama dari dulu.
aku saja amik gambar pakai topeng.

encik bibir,
nyamuk takde kat melaka. psl sana takde air.

darkk25 said...

haha..aku bace komen je gelak..

Hidemichimomotani said...

Tak bleh jugak guna serai wangi...kan dah cakap, konfem kene pow ngan antu lain, mcm lingkaran nyamuk tu jugak.

Apa kata buat kawan je nyamuk tu, abis cerita.

Dzulkarnain Mohamad said...

keluar hutan kuala tembeling pulak?
nak buat bangunan apa kat sana?

KARKADEWA said...

7e ape namenye ni..??
tu bukan kedai serbaneka..
tu kdi serba tak ada...
lu ajak bdk2 yg melepak dpn 7e tu melepak kat uma lu...
da tentu nyamuk2 tu lebih gemar darah2 manis org mude...

@tune® said...

sib baik die x jual 7 barang jer...

liyana said...

kasi nyah je kedai serbeneka ni..huh..tempe kegemaran aku pon die xjual..temper btul

.farah. said...

kalu terbako bilik lu abes la lu bang..xdpt tulis blog lg.huhu.

rahimin idris said...

alamak, apa hal yoshz tak jawab semua sekali ni!!!!

yoshz said...

darkk25,
belum ko tengok rahimin main masak-masak lagi.

hidemichimomotani,
nyamuk pilih bulu. dia nak kawan ngan orang kaya je.
rahimin mmg tak layak la

dzul,
buat pencakar langit. tinggi gila. mcm tabung haji

karkadewa,
mmg budak2 tu darah manis pun. psl teh kedai aji mmg manis je.
[aku main tibai je nama kedai ni mi. haha]

@tune,
takla. dia jual 711 barang. tak caya cuba kira.

liyana,
tempe sumer dah kena borong dgn khir toyo. mmg takde lah!

farah,
takpe. rahimin tgh buat rumah baru ni. aku cadang dgn dzul nak gi bakar nanti.nak ikut?

rahimin,
lek aa bro. aku biar banyak2 sikit komen. baru syahdu menaip.haha.
ko nak tak jadi imuda?

eRiNa said...

yuhuuu~
hahaha..

rose emely said...

best ler blog nih...
kes ubat nyamuk pun leh wat lawak.
darah manis sgt laa tue...bab tu nyamuk suka...!!!

maicher said...

Although we have differences in culture, but do not want is that this view is the same and I like that!
age of conan power leveling