Wednesday, December 10, 2008

Hek Eleh, Taiko Apa Ke Benda!!!!!

Sukri ialah operator jengkaut (excavator). Hari-hari dia kaut tanah dengan bucket jengkaut Sumitomo 2000 Pak Cik Tai Leong. Zaman firaun dulu orang kaut pakai tangan saja.

Badan Pak Cik Tai Leong tak ada pun cap naga, cap harimau atau cap helang semua. Cap anak ayam turun bersepuluh pun tak ada. Biasa-biasa sahaja.

Aku pelik juga dulu-dulu masa mula-mula kenal Pak Cik Tai Leong yang busuk dan malas mandi pagi itu. Semua orang cina kenal dia. Orang Melayu pun kenal. Ah, jerantut bukan Chicago ‘kan.

Bila aku sembang-sembang dengan Ah Chong a.k.a Hap Ma Lau (monyet hitam) yang ada cap naga dekat belakang itu, baru aku tau sikit-sikit. Pangkat ‘Tai’ dekat nama Pak Cik Tai Leong itu kira macam ‘Taiko’ la. Kalau orang biasa pangkat ‘Ah’ saja. Macam aku. Orang cina panggil ‘Ah Mie’ (nama yang tipikal).

Ah Chong cakap, jadi ‘Taiko’ bukan untuk cari-cari gaduh, rompak-rompak atau bunuh-bunuh. Itu taiko jenis bodoh. Orang hormat Taiko’ sebagai pendamai sahaja. Owh, kononnya. Kalau ada cina gaduh sama cina Pak Cik Tai leong tolong ‘cool’ kan ek? Kalau sama Melayu dan India pun Pak Cik Tai Leong tolong juga ek? Owh, macam polis dunia itukah? HA HA HA

Sebab hari-hari kaut tanah, jengkaut Pak Cik Tai Leong jadi kotor gila. Bersempelet dengan tanah dan selut. Sukri pula letih gila la. Aku letih juga. Ingat pegang pita ukur tengah panas tak letih ka?

Pak Cik Tai Leong datang. Hendak tunjuk kuasa ‘Taiko’ macam selalu la ‘kan. “Sukri, nanti awak cuci itu lantai ya. Banyak kotor la!” jerit Pak Cik Tai Leong.

Sukri yang lurus bendul kadang-kadang bodoh-bodoh alang tapi cekap mengurat gadis-gadis liar itu angguk-angguk. Entah dengar entah tidak. Bunyi jengkaut bising sangat.

Petang-petang Sukri pun cuci lantai jengkaut itu. Sungguh-sungguh Sukri sental dengan berus dan simbah sampai bersih.

Pak Cik Tai Leong datang lagi. “Tiu ni seng…itu lantai kasi cuci dulu la! Kasi gris sekali. Tanah batu semua habis masuk. Nanti song wooo!!!!” marah-marah nada seorang tokey.

“Woi,tokey, ini saya cuci lantai la ni!” Sukri tak puas perasaan hatinya.

“Tiu Nia Seng, ini maaa. Ini ‘lantai’! Ini ‘lantai’!” Pak Cik Tai Leong menunjuk ke arah rantai jengkaut berkali-kali dengan bersungguh-sungguh.

Rantai dengan lantai memang tak sama. Selepas itu kalau di belakang, kami tak panggil dia Pak Cik Tai Leong lagi. Walaupun dia baik dengan kami, kami tetap panggil dia Pak Cik Talengong!!!!

41 comments:

antusabun said...

muahahha.... kesian sukri tu kena... Lawak gila

sultan said...

lain kali suro dia bg arahan bertulis je la senang skit. hihi...

mrblind said...

hahaha..kalau dah nama cina..memang palat...eh silap..pelat..

Pok Li said...

Butut butut cilaka la (kelakar lah)

hajime said...

ko aja la sebut r betul2...
ko suruh die wat...
rrrrrrrrr...................

Encik Bibir said...

sultan, aku takut bertulis pon dia eja lantai camne?

aku chi said...

hahahaha.... kelakar kelakar.... boleh masuk raja lawak... boleh imagine keadaan dalam panas terik dan badan tengah lengit cam tu kena marah...

yanhashim said...

=/
saya tak faham lah abang tomi.
mungkin sebab tengah serabut. aduhai

Umie said...

hahaha...lawak la miscommunication nih!!! teringat aku dulu2 masa kecik2 berkawan ngan anak cina dpn rumah yg pelat semacam...

CINA : "waa, itu kelang manyak best ooo"...
AKU : "hekeleh, ape yg bestnya Kelang tuh??..ade port je..."
CINA : "Aiyaa, best ooo...lagi sedap kalau lu buat kelang bakar"..
AKU : Hoi... itu KERANG la bukan KELANG... aku bekhen jugak budak nie kang...

denanz said...

wahahaha. tiu nia seng punya tai leong. hahaha.

Dzulkarnain Mohamad said...

ah..tai leong..
dulu dia kata dah taknak beli rokok..

ada sorang cina tu cakap..
"hah..tai leong mmg tak beli rokok.."

sambil tu mulut tai leong mencokeng dengan rokok pau

Che Sue said...

hencik tai min..!

seluksaku said...

Bro, apa kena mengena Tai Leong dengan Pak Cik Talengong?

o-y-e-t-t said...

haiiyaaa..enteli ini aaa..manyak mikin wa kapla pusin...

FarhanaLicious said...

kesian nya. huhu!

Don Balon said...

khikhi..
memang mutut munya kilaka..
sapa suluh itu sukli kilija sama lia?
sindili mikin la.. simpan luit bili itu bekho..
tatak pinin kapala dengar itu tiu nia seng hali-hali..
bolo munya tailengong..khakha.. :)

alif-mikail said...

gile ngeri cerita.. agagaggaa..

idup lagi ke itu olang tua?.. :-D

tasikmerah said...

gua minat rantai emas je.

he he.

l.i.f.e said...

hahaha
taiko kena masuk sekolah semula la nampaknya

@tune® said...

mmg susah mau faham..derang kan ke pelat...

Kikuri said...

Ni dah kira kes Lost In Translation la niii... hahahhaha...

zairi said...

saki baki komunis memang cam tu..

darkk25 said...

ah. biase.
ni semua biasa.
aku kena dengan dak melayu. rasa cam letak dia kat bulan je.

Rajuna said...

r dgn l lu tau ka tauke?

artsoul said...

memang lawak...

rahimin idris said...

Antusabun,
Dulu-dulu gitu la kerja kami.

Sultan,
Tulisan dia macam gampang. Eja simen pun s.e.m.i.n!

Mrblind,
Haha dia cina yang dah tua. Anak dia pun teruk gak tapinya!

Pokli,
Haha

Hajime,
Lidah dia dah keras.

Bibir,
Haha aku rasa memang sama je kot.

Aku chi,
Dulu kami memang selalu kena tiu. Kalau orang lain tiu gitu kami tampar je! Hahaha

Yan,
Dia tak reti sebut rrrrrr. Rantai jadi lantai!

Umie,
Hahaha yg tu pun lawak apa.

Denanz,
Hahaha member lama dzul tu!

Dzul,
Dia licik!

Che sue,
Aiya, ah soeh aaa hahaha

Seluksaku,
Hahaha talengong la cam tu. kami saja panggil dia talengong sebab selalu tak nak ngaku salah!

Oyett,
Rilek la oyet.

Farhana,
Ala, biasa je.

Donbalon,
Aku pun pikir cam tu.

Alif,
Tambah kaya bai.

Tasikmerah,
Surat berantai? Hehe

Life,
Hahaha dah leh ajar dah tu!

Tune,
Memanglah susah. Kalau dia cakap orang putih lagi aku tak faham!

Kikure,
Haah. Dia yang tah menda2. kami gelak je. Haha

Zairi,
Nenek dia langsung tak reti cakap melayu.

Dark,
Kau pun kena? Sabar la.

Rajuna,
T dengan D pun tak taut u. McTonel!

Artsoul,
Haha.

Qaseh.Darwisy said...

Susah! Lidah tebal!!

yoshz said...

haha. di lantai digelangi rindula maknanya.

Facet said...

Eh ngam buat novel ni.

kusutkusut said...

bodoh punya lawak..terguleng aku..

pemikir lapuk said...

:)

pipiyapong said...

peh letup berbilang bangsa..hahaha cilakak..

offamir said...

adat idup ngn bangsa lain ...konon kerajaan mestikan belajar bahasa melayu, tapi kalo ta start dari kecik lidah konfirm terbelit punyer..

so moral of the story, lentur buluh biar dari rebungnya, kalao da jadi bulh tua buat lemang jer..tak pun cantas jer biar terang rumpun tu..ish ish ish

Danielle_Corleone said...

apa kenapa sukri tu terkena sampai begitu. hehe.

kikiEy said...

haha.

lawak tul=)

S.YanaZ said...

Sila bawak Pak Cik Tai join budak pemulihan...

Amvoii...

anntaj said...

boleh buat novel...
:)

Fadh said...

ha ha ha ... bahasa kan mencerminkan bangsa...so bagi sukri lantai ialah tempat kaki berpijak...lantai bagi pak cik tai leong ialah alat yang mengerakkan jengkaut...anak aku yang no 2 giler backhoe...pantang dengar backhoe lalu depan umah berkejar nak nengok...kalau mainan tak de beli yang lain kecuali backhoe...

rahimin idris said...

Qaseh,
Dia dah tua. Tapi kaya.

Yoshz,
Haha itu exjis!

Facet,
Haha takde nilai komersial.

Kusutkusut,
Hehe tah apa2 kan.

Pemikir lapuk,


Pipiyapong,
Tu belum layan cina kat padang tengku lagi tu. merepek sokmo.

Offamir,
Hui, nak buat macamana. Dunia ni ada macam2 bangsa.

Daniel,
Begitula nasib jadi kuli. Hehe

Kikiey,
Haha

Syanaz,
Ko tolong ajar ek?

Anntaj,
Ko bagi tajuk dia. Hehe

Fadh,
Ha, boleh jadi tokey mesin anak aok tu nanti!

Suka Bebel said...

kesian taiko yang pelat.hahaha

Hidemichimomotani said...

Pekesah ngat...Biarkan lah Sukri tu terjun dgn lantai-lantainya.

Mulai hari ni sila gelar aku "Tai Hidemichi" aku pun penyelamat dunia gak.