Saturday, July 12, 2008

Aku Anak Yang Soleh, Tapi Kalau Dah Ngamuk Habis La...

Jam baru merangkak ke lapan suku malam. Semua TV tengah sedap sangat jaja kisah Pak Lah nak serah pistol kepada Pak Jib pada Jun 2010. Tak ada cerita lain ke? Macam la tau sangat apa jadi Jun 2010 nanti. Tu semua cerita atas langit lagi la. Entah-entah Sukri kawan aku budak Kampung Berchang tu yang jadi PM nanti.
Tiba-tiba telinga bionik aku dah tangkap satu bunyi yang mencurigakan. Jantung aku dah mula lari dari tempo Balada ke Hardcore. Macam ada benda nak jadi saja. Bunyi macam ada gerakerja di luar rumah. Dari arah garaj kereta adik. Hati memang dah tujuh lapan macam. Aku pun perlahan-lahan bangun dan ke pintu macam seorang Detektif Conan.
Aku buka pintu laju-laju dan terjah ke garaj ala-ala Nas Ahmad Melodi. Huarghhh! Macam vokalis Metallica nak test mikrofon aku jerkah. Ada satu mamat tengah bagus bukan main gulung wayar letrik ampaian Mak aku di tepi garaj tu. Terkejut babi muka dia. Darah aku dah panas lagi cair. Laju macam air paip bocor saja dalam urat-urat. Cheh, aku kenal sangat mamat ni. Memang suka sangat buat honar. Tak serik-serik kena pijak perut dengan orang kampung agaknya.
Mamat tu terkejut besar kena jerkahan aku. Dia baling gulungan wayar tu ke muka aku. Cheh, aku tepis. Kurang ajar! Mamat tu pusing dan dan cuba nak lari. Tertinggal satu guni wayar entah mana dia rembat. Jangan mimpi la. Memang aku tak kasi peluang punya orang macam ni. Aku pecut dan bagi satu buah tendang terbang sisi gaya Naruto. Tepat ke belakang dan rebah. Harap-harap jantung dia runtuh. Tapi dia bangun lagi. Nak melawan. Celaka ada hati. Liat betul mamat jahat ni. Aku terkam dan paut tengkuk dia dengan dua-dua tangan. Nah, hadiahkan lutut kanan ke rusuk tiga kali. Padu gila bunyi. Tukar lutut kiri. Berselang-seli biar adil sikit. Dah lembik Mamat tu tak minta ampun lagi tu. Memang jenis gampang betul. Aku tertunggu-tunggu rayuan dia. Tapi dia buat muka toye juga lagi. Ini kali meter sabar aku memang dah habis rapat la. Ada satu batu-bata tepi garaj tu. Aku sambar. Memang ada yang retak tengkorak la malam ni. Aku angkat batu-bata tu tinggi-tinggi. Memang nak hentak dah. Baru aku nak hentak…
“Mie, esok pagi-pagi sebelum pergi kerja aok tolong cari wayar letrik lama-lama tu ye? Tolong tambat kat tiang ampai. Banyok kain baju mok nok jemor tu.” Lembut suara keibuan Mak yang meminta khidmat aku tiba-tiba mematikan imaginasi ganasku.
“Ye la Mok. Esok Mie buat la. Kejap je tu.” Aku jawab dengan suara sesopan anak soleh abad ini.
Memang babi gampang betul budak yang curi wayar letrik ampaian Mak aku tu. Kalau aku dapat, memang lunyai macam dalam imaginasi aku tadi tu la aku kerjakan. Tau la tembaga mahal sekarang ni. Jangan la curi ampaian. Pergi la melombong ke Lombong Emas Empang Jalih ke, Lombong Emas Penjom ke. Lagi kaya kalau jual. Tapi bukan rumah aku saja. Semua rumah jiran-jiran di blok aku lesap ampaian yang guna wayar letrik malam tu. Riuh bukan main-main la sesi sembang petang makcik-makcik menuduh entah anak siapa la punya angkara.
Memang aku dapat tangkap pun bunyi yang mencurigakan tu sebenarnya. Aku pergi buka pintu tapi tak ada apa-apa nampak pun. Cekap betul penyamun babi gampang tu melesap. Aku fikirkan kelawar makan buah manggis yang ranum depan rumah tu. Lantak la kalau kelawar. Bila makcik-makcik keliling rumah aku meraung masa nak jemur kain baju baru mak aku tau wayar letrik ampaian kami pun dah lesap juga. Celaka punya penyamun. Sial!

10 comments:

Dzulkarnain Mohamad said...

cih..memang keh dah hampir percaya dah td..apesal awal-awal aok tak buat aje teknik kage bushi no jutsu ataupun rasingan yang boleh kuar api ikut tangan tu?..hahaha

rahimin idris said...

hahaha sape suruh aok percaya! hahaha ikut ati buat teknik pembahagi bayang je hahaha

kikiEy said...

haha.padan muka.

pergi buat report polis,ampaian hilang:]

artsoul said...

klakar betoi la entry engko ni...hilang sekejap sgala duka lara dlm hati ni...tp sekejap je lahhh...hehhe

anyway,salam kenal...

rahimin idris said...

kikiey,
buat malu je report polis hehe buat je yang baru...

artsoul,
kira ok la hilang sekejap duka lara tu..tak rugi aku tulis entri ni hehehe salam kenal gak..

HAMIDI BIN SARIF said...

biar lah org tu curi , mana tau bdk tu kebulur ke, pelarian ke,,, alah setakat ampai baju tu apa lah sgt bg kontraktor kelas D...
sedekahtuljariah

rahimin idris said...

midi,
mempertahankan harta benda sendiri tu jihad! hahaha

sultan said...

ape kate kite bomoh kn je bdk tu...

ada ke sesiapa antara org2 kampung yg setuju ngan usul saya ni...

keh keh keh...

Ojie said...

waaa.
ganas jugak ko nih wahai sdr rahimin..
hahaha..
so dh puas hati belum ngan imaginasi melampau ko tu?
hehe..

rahimin idris said...

sultan,
pakai santau ke? hui, tak boleh..syirik hehe

ojie,
itu baru imaginasi, kalau betul-betul tak ganas pun hahaha
tak puas hati lagi ni! heh!