Friday, October 8, 2010

Pengembaraan Jaka Sambora #1

Langkah Jaka berakhir di suatu pekan. Entah apa namanya pekan itu, Jaka pun masih belum pasti. Jaka tegak berdiri dengan pedang kemas tersisip di belakang lagak tugu seorang pahlawan. Liar-liar ulas mata Jaka mengitari keadaan sekeliling. Kalau-kalau ada papan tanda. Ketika melewati gerbang di simpang masuk ke Pekan tadi, papan tanda hanya bersisa tunggul tiang bagaikan sepasang nesan.

“Inilah akibatnya kalau vandalisme dibiarkan berleluasa. Tiada disiplin langsung!” getus Jaka di dalam hati sambil menggeleng-geleng kepala.

Kesibukan di pekan itu boleh tahan juga dengan keramaian orang lalu lalang mengikut arah tuju masing-masing. Ada yang berjalan, ada yang tergesa-gesa berlari dan ramai juga yang melepak bersilang panggung. Kepadatan pengunjung di beberapa buah warung menjadi penanda aras perkembangan minda penduduk pekan itu.

Deretan kedai, dan adanya penjaja di kaki lima; menunjukkan aliran ekonomi di pekan itu sedang bergerak menuju negara membangun. Ada yang jual telur itik, ada yang jual pisang sebatu, ada yang jual ubat gegat dan bermacam-macam lagi dengan kelakuan masing-masing. Malah ada yang menjual penyapu lidi sambil membuat gimrama tali riben untuk menarik perhatian pengunjung.

Namun mata Jaka akhirnya terlempar juga arahnya ke sebuah gerai berwarna merah jambu. Di gerai itu kelihatan seorang pemuda tinggi lampai sedang aktif membuat lempeng. Di dinding gerai lempeng tersebut tertulis perkataan ‘Lempeng Hutt’ dengan slogan: ‘Lempeng Dahulu Lempeng Sekarang!’

“Mahu menjamah lempengkah, wahai tuan hamba yang bijak add math?” tanya pemuda si penjual lempeng dengan ramah tahap membodek sebaik sahaj Jaka mampir ke gerai.

“Ya, boleh juga. Lempeng apa yang tuan hamba jual ini?” soal Jaka sambil terjenguk-jenguk ke dalam gerai sambil menahan kembang-kempis hidung kerana dipuji ‘bijak add math’.

“Ada tertulis di situ tuan hamba. Tetapi yang paling laris ialah ‘lempeng special inti ikan kelah bersalut keju’,” si penjual lempeng memberitahu.

Jaka segera menelengkan kepalanya memerhati papan tanda kecil yang tertampal di sebelah kanan bahagian atas gerai. Terdapat beberapa jenis lempeng yang dijual digerai Lempeng Hutt rupanya. Ada lempeng kosong, lempeng inti bilis, lempeng inti daging, lempeng inti ayam, lempeng inti kambing, lempeng special inti ikan kelah bersalut keju dan beberapa jenis lempeng lagi siap dengan tanda harga terpampang.

Kemudian Jaka memejamkan mata, dan tangannya menyeluk-nyeluk saku seluar untuk mengira-ngira duit yang ada di dalamnya dengan menggunakan kaedah ‘kamiran berganda’.

“Baiklah, hamba mahu lempeng special inti ikan kelah bersalut keju.” Kata Jaka sambil meneguk air liur setelah pasti duitnya cukup.

“Sebentar untuk hamba siapkan!” kata si penjual lempeng sambil tersenyum dan terus menyediakan lempeng seperti selalu apabila ada pelanggan mahu membeli.

Sambil menunggu ordernya, Jaka terus memerhati keadaan sekeliling, mencari-cari kepastian tentang dimanakah sebenarnya dia sedang berpijak ketika itu. Takut juga Jaka seandainya tersesat hingga ke Mexico, kena tangkap dengan Imigresen sudahnya.

“Apakah gerangannya nama pekan ini?” akhirnya Jaka memuntahkan juga ayat tanya yang sekian lama berlegar-legar di dalam kepalanya setelah gagal mencari sebarang petunjuk.

“Oh, nama pekan ini ialah Santan Berbara,” jawab si penjual lempeng sambil menghulurkan lempeng special inti ikan kelah bersalut keju yang kelihatan berasap seperti asap kemenyan setelah pembuatannya selesai.

“Oh, begitu. Bagus sekali namanya. Kenapa tiada papan tanda di simpang masuk utama pekan ini? Ia amatlah menyulitkan pengembara seperti hamba,” keluh Jaka.

“Tiada papan tanda? Eh, semalam terpacak di situ. Ini tidak lain tidak bukan mesti kerja si Atan Blanka!” kata si penjual lempeng sambil menepuk kuali lempeng dengan penuh kegeraman sebelum menarik sebatang kayu api di bawah kualai untuk mencucuh rokok daun pandan yang sudah tercokeng di mulutnya.

“Atan Blanka? Siapakah gerangannya Atan Blanka?” tanya Jaka sambil mengerutkan dahi sekaligus mengerut-ngerutkan mulut mengunyah lempeng special inti ikan kelah bersalut keju.

7 comments:

Nazri said...

peh, gua like ini cerita

- vovin

Hashim Zabidi said...

Gua masih berfikir, ini cerita apa

pakcik kordi said...

mcm gampit ini cerita....kah kah kah!!!woi koi nok order se lempeng tersebut!!bunyik gaya mcm sedakK!!!

Gadis Kampung said...

jom join my contest boleh dapat RM101 http://nukilangadiskampung.blogspot.com/2010/10/join-my-contest-be-my-followers.html

Webmaster@Echam said...

Sedak wehhhh.. payoh nok buleh ikan keloh tu... hahahhaha

Fadh said...

hahaha bab mengarut seroh laa ke awok...koi masih berfikir...ini cerita apa?

Rahimin Idris said...

vovin,
peh, superstar 'like', memang gua rasa nak makan nasik la. tq.

pak ngah,
cerita macam zaman tamam idris dulu je...

kordi,
hahaha aok bila nak update?

echam,
moh ke terenggan. mengebom!

fadh,
hahaha ini cerita direct je, takde kias2 dah...