Monday, August 16, 2010

Ribut Tak Kenal Siapa

Tahun ini ribut taufan, puting beliung pun macam sudah pandai menuju bazaar Ramadan. Selain tragedi menyayat hati di Jasin itu, berhampiran tempat aku pun ada juga kena. Kemah mertabak RM7 di Kampung Feri terbang diangkat ribut. Murtabak RM7?


Mula-mula berniaga dulu tauke tu jual RM4 saja. Aku pernah beli. Sekarang sudah lama tidak beli. Bukan tidak mampu. Saja malas mahu beli. Siapa mahu, boleh beli. Macam biasa, semua laris. Nantilah, kalau rasa hendak makan beli. Lagi pun mak aku selalu beli yang murah di pasar tani pada bulan biasa.


Aku tak mahulah cakap macam-macam, hendak kata sebab itu sebab ini, peniaga cekik darah ke, orang Islam puasa tapi pesta makan pulak lebih ke, sebab pimimpin politik tidak Islamik ke, sebab siapa-siapa ke. Itu aku malas mahu cakap. Semua rahsia Allah. Jawabannya ada. Kita boleh cari sama-sama. Namun yang pasti, Dia tetap mengirim sesuatu walaupun dengan bahasa-Nya yang taufan itu.


p/s: Jangan lupa pakai topi keledar kalau meronda mahu beli juadah dalam pasar Ramadan sekaran. Kalau hendak selamat lagi sarung sekali badan dengan tong drum, insyaAllah..

14 comments:

Baby Tiger said...

adeh, pakai tong drum tu payah la. badan ai pun kecik sikit je dari tong drum.

zulfadzly said...

hahahah..kat sini aok yer min..kat fb lama menyepi..ingatkan bertapa kat celah2 gua mana ker..

rahimin idris said...

Baby Tiger,
Amboi, nama baby, tapi kecik sikit je dari tong dram? tipu sungguh...


zul,
hadei, ini autopst ni. aku tulis sebulan lepas. komen ni pun autopost..

Mazru Majid said...

ekeke...

macam2 la weh..

ayam golek kt kg koi ni rm20 satu.!nak kena ribut jugek agoknye kemah dia te..hehhe

Jejaka Desa said...

Kala dah musiboh ter,pakei mende pun tak gune.

Fadh said...

tiap kejadian ada hikmahnya

jo said...

kacik hati aku min....tong drum....???

Don Balon said...

Fadh..
memang pengajaran tapi bazar remadan tasik kesuma ni lagi panjang pada tahun lepaeh...

pesta beli makanan dan buang..

Don Balon said...

eh..ni blog min..
Min.. tong drang pun bocor weh bahan ke kaki payung bazor te..
paling selamat ialah dok drumoh lapan upin ipin kuikui..
dua singgit,duasinggit, duasinggit, duasingggiiiiiittt...

Nerzhul said...

ada murtabak rusa rm7. kalau ujan mboh banjir kat pasar ramadhan te.

k.e.r.i. said...

nak keluar opis pun tak boleh ni, ribut kuat, apatah lagi g bazaar.

dDhAsNidAr said...

murtabak manja kat bazaar tu best.kuah kari.kan lain dari yg lain..hehe

kecik ati.tong drum tu kecik.aku kena carik bahan yang lebih besar spt tangki najis.

poyotito's said...

puasa tahun lepas rm6 saja dia punya murtabak tu. dia punya tebal mengalahkan buku teks.

pakcik kordi said...

bale aok...bapok mahei nye murtabak te....murtabak pak lan tloh pon dok gitu rege....