Wednesday, March 10, 2010

Imran Kaki Pukul Yang Pernah Gua Ludah

Imran praktis suatu petang di bulan puasa. Aku ambik gambor. Lepas tu dia suruh aku petik-petik lagu 'Fly Me To The Moon' versi zapin. Macam ketuat punya suruhan.

Ini Imran. Kawan gua dulu-dulu. Sebab selalu sangat lambung tandan sawit masa darjah 6, urat tangan Imran jadi macam Terminator. Akhirnya Imran memilih untuk jadi kaki pukul. Beliau mampu ketuk snare 180 kali sesaat. Hampir menyamai rekod anak burung belatuk.

Imran kata dia pernah berguru dengan Mike Portnoy dan Cozy Powell masa sekolah tadika. Semua orang tak percaya. Sebab nampak tipu tahap hilang ingatan sangat. Lepas itu bila beliau sedar dan insaf tentang kenyataannya yang keterlaluan itu, beliau segera mengubahnya tanpa segan silu. Tanpa bertaubat beliau berkata: sebenarnya Mike Portnoy dengan Cozy Powell tu yang berguru dengan aku!
Tapi dah lama juga gua lost contact dengan Imran ni, semenjak studionya yang jadi tempat gua tumpang beribadah di bulan Ramadan tutup dan beliau berpindah ke Kuala Lumpur untuk menyambung pelajaran dalam bidang muzik di ICOM. Foto ini pun gua jumpa semalam. Dah kelabu asap. Gua sendiri yang snap ni guna kamera Yashica RM50.

Sebenarnya Imran juga pernah belajar satu politeknik dengan gua. Bezanya beliau masuk mazhab elektronik. Tapi kerana cinta kepada muzik, beliau tinggalkan bidang elektronik sewaktu semester 3. Kalau tidak mesti beliau senang-senang saja mampu mencipta tong drum elektronik.

Ada satu kenangan rare gua dan beliau yang tak dapat aku lupa. Sewaktu kami konvoi ramai-rami balik ke politeknik dan melalui route 666 di Gua Musang. Masa itu gua batuk batuk dan berkahak. Kemudian gua meludah macam spitfire. Tak sangka kahak itu terbang dan hinggap di helmet visor Imran yang following di belakang.

Tapi Imran tak pukul pun gua. Dia marah-marah ketawa. Semua kami pun ketawa. Apalah gua ni. Tak pandang pandang jeling jeling langsung. Mujur kahak gua tak berasid dan menembusi visor beliau. Semenjak itu gua berhati-hati di route 666.

9 comments:

mr.kordes said...

eii......kah kah kahh!!!geli nye....hahahaha....kenangan route 666 memang manis!mujur tidak berasid!!!!klu tak..mau cair visor dan wajah beliau...kah kah kah!!!

Hashim Zabidi said...

Gua tengok lu sama Imran sama aje lebih kurang.

Ada gaya cerita Singapura dilanggar todak kalaupun tidak sama dengan Mudaliar di Melaka tahun 1511.

kalu Kalam Hamidi lagi ada, dia mesti ambil kamu berdua jadi hero drama pentas...

Awish said...

perghh habat weh...haha kesian rodong blakang, lain kali usyar laa line sket...hehe

crazy_labelle said...

euwwwwwwwwwwwwwwwwwwww...
kalo ak da mintak helmet bru da...

dzul said...

hahaha, kala aok keturunan alien, mati dah imran tu kena ludah aok.

Rajuna said...

kahak misteri setended bok miah dan tok dalik (puaka niyang rapik)

jo said...

nasib baik visor dia kasi tutup...adeh..deh..deh..

k.e.r.i. said...

aok memang keji ngan saing-saing.
hahaha

mr.kordes said...

bl nk update nih!