Thursday, February 25, 2010

Fragmen Novel Kanak-kanak: Mazru Belajar Bahasa Haiwan #2

Suatu tengahari yang bagai pucuk dicitan ulam mendatang. Kerana kebosanan akibat melukis gambar Rusmah Mansur tak jadi-jadi, maka Mazru pun pergi ke tepi kolam kecil di halaman rumah ibu bapanya. Mazru pun duduk di situ menongkat dagu menggunakan kepala lutut. Gambar Rusmah Mansur yang lebih mirip kepada Nyonya Mansur itu dilipat-lipat jadi tongkang.

Sambil duduk itu Mazru menyanyikan lagu ‘Dalam Air Ku Terbayang Wajah.” Lagu itu dipelajarinya dari seorang tukang kebun di sekolah-pranya pada minggu lepas. Sekejap Mazru buat suara P Ramlee, sekejap suara Saloma. Sekejap suara Yusof Kalla. Tongkang Nyonya Mansur pun tiba-tiba karam. Mazru buat tak tahu saja. Terus menyanyi. Petik-petik jari.

Tiba-tiba. Muncul seekor ikan keli remaja. Mazru memerhati.

“Eh, ikan keli..kenapa kau ada misai?” tanya Mazru kepada ikan keli remaja itu.

Tetapi ikan keli remaja diam sahaja seribu bahasa jiwa bangsa.

“Jawablah ikan keli. Janganlah sombong sangat. Nanti kena goreng berlada. Kenapa kau ada misai melintang? Kau kan remaja lagi, tak Bangface laaa..Kenapa?” tanya Mazru lagi.

“Misai tu slow sikit sebut ekkk!” tiba-tiba satu suara kedengaran lunak-lunak mesra sesegar bau pencuci tandas asrama.

Mazru tersenyum. Dia tahu kebolehannya itu. Boleh bercakap dengan haiwan. Dia semakin yakin dengan 6th Sense Khatimah Cinta yang dia miliki itu.

“Apa kata kau cukur je misai kau tu. Dah macam rupa misai bapak aku je. Bajet garang la tu. Suara pun macam suara bapak aku je. Jangan jangan bapak aku keturunan ikan keli tak?” Mazru bertanya dengan yakin diikuti dengan ketawa hikhikhik.

Tetapi ikan keli remaja itu tak menjawab pula kali ini.

KUK! Bunyi lukuan yang teramat keras bergema.

“Kamu samakan bapak dengan ikan keli?!! Kamu tu anak ikan keli ke?!!”

Mazru terduduk. Rupa-rupanya Pak Lae Ibrahim, bapak kepada Mazru yang meluku. Mazru hingga terduduk. Mazru silap faham. Rupa-rupanya bukan ikan keli remaja bermisai yang menjawab tadi. Pak Lae Ibrahim dengan misai melintang bergulung sedang bercekak pinggang sikit punya bengang itu yang menjawab. Sikit pun Mazru tidak perasan akan arah datang suara itu tadi.

Akibat dari itu; Mazru dihukum oleh Pak Lae Ibrahim kerana didapati bersalah menyamakan keturunan sendiri dengan ikan keli. Mazru dihukum supaya menoreh getah dikebun getah 10 ekar itu selama 3 bulan dengan beruniform PLKN. Mazru akur kerana tidak mahu menjadi anak derhaka dan tak dapat makan nasik lauk ayam kormak.

Manakala Pak Lae Ibrahim pula mengambil alih tempat Mazru. Pergi ke kelas Pra Sekolah setiap Isnin hingga jumaat kecuali hari cuti. Ketika hari cuti barulah Pak Lae Ibrahim membantu Mazru di kebun. Malam Mazru juga harus mengajar Pak Lae Ibrahim membuat kerja sekolah dan menyeterika uniform.

Sambil-sambil ke sekolah dengan seluar pendek biru tua punya la kecik milik Mazru, dengan bulu betis tercokeng, sempat juga Pak Lae Ibrahim mengurat cikgu Hanie Saad yang tak lulus PMR itu. Cikgu Hanie Saad dapat jadi cikgu sebab telah memukau menteri pelajaran setiap hari sehingga mendapat Ijazah Perhutanan Akredetasi Negara.

11 comments:

Lae said...

huhu..jd budak sekolah pra..

pakcik kordi said...

kah kah kah!!!!!

"Gambar Rusmah Mansur yang lebih mirip kepada Nyonya Mansur itu dilipat-lipat jadi tongkang."

WARGH!!!KAH KAH KAH!!!

ape la mazru..kan dah kena denda.....

hadui la......=D

Hashim Zabidi said...

Orang tempat saya banyak keturunan Tok Keli. Tak suka nama 'keli' takut malu cucu cicit tukar jadi Lee, biarpun menyerupai nama cina.

Patut sangat Pak Lee belajar semula..

Webmaster@Echam said...

Hahahhah.... woi rodong.... apa aok merepek ni hah.. kah3....

Mimie.Candy Cane said...

hahahaha...pak lae ismail jadi bapak mazru pulok...

mengong aok min..

sakit perut koi gelok

hanie said...

kalo mak mazru, mimie bunyik "ang..ang..ang"..

pok lae bunyi ape plk?

hahahaha~..

oit..oit...
ape pulak x pas PMR nih..

jo said...

punya la lama nak keluar edisi siasat ke-2 ni..chiss....penat keh nunggu..

macha_sezs said...

hahaha..nama hanie kena petik..

Lae said...

hanie.

pok lae? sebut betul2..ish tiba2 jd gewe?

mimie..haha x danye nama pok lae ismail..huish

hanie said...

lae...
sebnornye...

.
.
.
.


salah taip...
tu bunyik pantai timur terus tu..

hahahahaha~

Mazru Majid said...

i like...

hahahah