Sunday, October 25, 2009

Kalau kena tipu kadang-kadang aku layan blues tulis sajak. Tapi selalunya aku mencarut dan mintak orang tu jahanam saja...

Mata Kail

dunia ini memang
banyak mata kail
licik mencelah ruang

mempesona dengan umpan
menyihir dengan janji-janji
tapi mata kail tak kelihatan
bagai inti dalam roti

ada yang terbalik mata
menyambar tanpa takut-takut
ada yang berotak segi empat
akhirnya terjerut jadi pak turut.

dunia ini memang
banyak mata kail
sedang menanti peluang.

memanglah, mata kail
sekali mencekik tekak
jarang sangat terlucut
terus mengarau – terus
menyeret ke ruang kacau

Rahimin Idris
Jerantut, Pahang
30/9/09

Mingguan Malaysia 25/10/2009

9 comments:

Mimie.Candy Cane said...

waaahh...meleleh air mata a samad said macam ni...

Water Lily said...

aduh, jari terkena mata kail.


Frust la..hari ni cik abg kita beli Metro pulak. Nasib baik ada blog hahaha!

Fuhh! tajuk entri panjang gila.Ni ko rip tajuk entri blog sape plak hehe

Don Balon said...

Koi ke kebun getoh masa aok hantor sms tu. Popaleh..
kena buat antologi sajok masuk mingguan doh weh gini gaya.. :)

Mata kail..
Undang-undangmu kejam..
sekali kerongkong tertikam,
tiada lagi mampu kau pulang..
tak mampu lagi berkirim salam.

Fadh said...

mata kail,
sememangnya kau kejam,
kalau sangkut di mulut ikan,
pasti senyum terukir di bibir,
tapi andai tersangkut di batang kayu,
pastinya berputih mata,
kerana hargamu kini mahal...

Hashim Zabidi said...

Saya angkat ibu jari kanan tinggi-tinggi...

rahimin idris said...

mimie,
pak samad dah tua. Takde emosi kot baca sajak aku nia muahahaha

waterlily,
tajuk tu dia jadi macam klu la tu hahaha

don,
kuikuikui ni hobi suka-suka je. Hajat koi nak hasilkan novel. Tapi biasa la. Bz popaleh. Kuikuikui

fadh,
kuikuikui aok pun tere bersajok apa haha

pak cik hashim,
terima kasih hehe

dzul said...

kompeni aok ada keje kosong x..?keh nk trey mintok..keh nok keje opis, ada air cond..

p/s- sape yg aok 'sajak' ni..?aok jgn 'sajak'kan keh pulok sudoh lar..

j or ji said...

angkat 2 ibu jari tangan.

rahimin idris said...

dzul,
takde la kosong. tapi kerja banyak la ni. boleh cari kalau nak. belah2 P.J baru ni ada kosong. Syarikat Ismail Ibrahim. site la.

jorji,
terima kasih, boss!