Wednesday, August 5, 2009

Peringatan Baru Sebelum Memandu

Setiap hari sebelum memandu aku akan periksa air dalam tangki radiator. Kemudian minyak hitam. Dua perkara itu wajib. Periksa air bateri pula sunat saja. Ye la. Dua menda itu saja aku pakar. Nak suruh overhaul enjin haram aku tak reti. Kadang nak tukar minyak hitam pun macam-macam jurus keluar.

Jadi kelmarin aku buat la sebab nak memandu ke destinasi yang menolak (pejabat tempat kerja yang macam gampang itu). Aku memandu memang tak laju-laju sokmo. Bukan ada hadiah kalau sampai cepat. Kalau sampai lambat pun tak ada orang ‘boo’ pulak. Kalau ada orang ‘boo’ aku jerit balik: kepala taik mak ko!!!

Semalam aku nak memandu lagi. Ke destinasi yang boleh tahan menarik (pejabat pos beli setem). Aku buka bonet. Serta merta hati jadi lebur macam biskut kering kena mamah dengan gergasi.

Macamana la aku tuang minyak hitam, lepas tu tutup dan simpan tong mintak hitam, lepas tu tutup bonet? Bertabur. Haish…

Tak pasal-pasal aku kena beli penutup minyak hitam. Mujur ada yang tak ori. RM18 juga tu!!!

Sekarang aku sudah ada tampal sticker: PASTIKAN TUTUP TANGKI RADIATOR DAN MINYAK HITAM SEMULA, SIOT!!!

14 comments:

Webmaster@Echam said...

Hahhaha... Sebenornyer koi penah kena jugek. Koi lagi jauh berjalan. Dah sampai Kelantan baru perasan.. Hampehhh...

eiza in the house.. said...

salam...uiskh amat2 la merbahaya...nasib tak jauh kan..lain kali mmg kene tgk semua setlle baru jalan da..=)

mrblind said...

jadi siot tu merujuk kepada lu la ye min..hahaha

Hashim Zabidi said...

Saya, nasib baik kereta yang bawak saya bukan saya yang bawak kereta.

l.i.f.e said...

hehehe
boleh gelak je lah...
boleh tau dak tampal kat mana menda tu? cermin depan ke stereng? :))

biskutrajin said...

komfem ingat

Don Balon said...

Min..
koi radiator..
tu yanc ada entri subuh raya masih di tol batu 9 kajang dulu tu..
kuikui

AMMOSHAM said...

aku tak pandai langsung bab2 kereta abe mie woi..

kuIna LadyInRed said...

wakaka... aku nak start enjin tgk meter minyak aja.. ada ker tak dak..


http://www.kuina.kujie2.com

jo said...

keh..keh...
sabar...sabar....
kalo tengah marah, kepala taik mak ko semua bulih keluar...

Ahmad Azrin Aziz said...

jenis tak baca buku teks sebelum buat kerja sekolah..

Fadh said...

he he he cube check zip seluar dah tarik blum ha ha ha

rahimin idris said...

Echam,
Haha mujur tak jem. Kalu tak mapuh… :p

Ieza,
Dah nak terlupe weh..

Mrblind,
Bukan, kepada kedai spare part tu. haha

Pak Cik Hashim,
Ala, pak cik sekarang ada drebar. Kumprinx. Hahaa

Kak life,
Haha kat enjin!

Don,
Haha. Tu boleh meletup weh.

Abe isey,
Demo main bedil handal la wei…

Kuina,
Ah. Itu aku reti.

Dah pindah rumah ek?

Jo,
Haha ekspresi..

Ahmad,
Lupa la woi! 10 tahun sekali lupa ok la…

Fadh,
Haha, baler aok!

Indrasakty said...

Kalau sudah tampal, kenalah buat-buat baca juga itu sticker. Lama-lama nanti sticker itu pun anda boleh lupa.

Saya tak pernah teringat pun nak baca sticker 'jangan buka penutup radiator semasa panas' setiap kali check air.