Tuesday, July 14, 2009

Operasi Buah Duku

Suatu petang. Angin sepoi-sepoi bahasa PPSMI. Kami kehilangan idea setelah pulang dari sekolah. Jangan tanya pasal makan tengahari. Benda-benda macam itu pun nak tanya? Sudahnya kami berkumpul main karom di kedai abang Atan.

“Jom pergi makan buah duku nak?” tanya Kay tiba-tiba.

“Dekat mana?” mestilah aku tanya. Mana ada buah duku depan aku. Pokok ada dekat rumah aku. Tapi belum berbuah. Batang pokok lagi kecil dari botol kicap Cap Kipas Ketam.

“Sedap tu. Aku dah lama tak makan duku.” Pendi menyampuk.

“Eh, jom la. Tapi dekat mana?” Asan pun macam aku. Nak tahu.

Tak kan nak pergi makan dekat pekan sari pulak. Kay bukan ada duit nak belanja kami. Kay buat lawakkah? Aku bertanya dalam hati nan lara sebab baru back buah merah tapi tak kena.

“Kita pergi Paya Angut nak? Kampong abah aku. Bolehlah makan duku puas-puas. Tak payah bayar pun. Bukan setakat duku, getah sekerap pun ada. ” Kay memberi penerangan seolah-olah mendengar bisikan hati suci aku.

Ya, Paya Angut memang kampong abah Kay. Aku tahu itu. Maka kami pun setujulah untuk merealisasikan operasi buah duku petang itu.

Aku bonceng motorsikal Yamaha CDi Autolobe tahap Kombat milik abah Kay. Mudguard pun udah tinggal separuh. Belah depan tak ada lagi. Pendi pulak bonceng motorsikal Suzuki Best bapak Asan. Tapi Asan la yang pandu. Tak kan bapak Asan. Masa ambil motor itu, bapak Asan sedang mengasah pahat getah. Tak kan nak ajak bapak Asan sekali. Nak kena toreh pusat?

Dipendekkan cerita (tak larat aku nak taip!) kami pun sampai ke Paya Angut. Kami tak pernah sampai tempat itu. Boleh tahan juga semaknya. Bukan dusun buah pun. Kebun getah yang di dalamnya ada di tanam beberapa batang pokok duku. Lebat juga buahnya. Sudah ranum pun.

“Eh, jom la makan. Belasah je. Jangan malu-malu.” Kay mempelawa sambil memanjat sebatang pokok duku yang lebat buahnya.

Pelawaan Kay itu sudah terlewat. Beberapa tangkai buah yang boleh di capai kami dah rembat. Petang itu memang puas kami makan duku yang segar. Manis betul. Kulit bertaburan di tanah. Mana buah-buah yang lebih Kay isi dalam jabir. Nak makan dalam perjalanan balik.

“Siapa yang toreh getah kebun abah kau ni, Kay?” aku bertanya sambil menunjuk ke arah pokok getah yang ada kesan torehan.

“Eh, ini bukan kebun abah aku.” Jawab Kay selamba.

“Aik, tapi tadi ko kata kebun abah ko?” Pendi pula bertanya kepelikan.

“Bila masa pulak aku kata macam tu? Kebun abah aku nu kat kampong aku kat depan lagi nu. Jauh lagi. Ni kampong lain ni.” Jawab Kay sambil mulalah tersengih-sengih.

“Habis ni kebun siapa?” tanya aku kembali.

“Mana la aku tau. Janji dapat makan duku dah la. Jom la balik.” jawab Kay sambil mengajak balik.

Semenjak hari itu kalau Kay ajak kami ke kampong dia makan buah kiwi pun, kami tak mahu lagi ikut. Apa lagi makan buah kiwi atau kiwi kasut (lawak bodo!).

13 comments:

@deyLL@ said...

makan duku haram la tu eh..?selamba je kay tuh..

Don Balon said...

Heh..
tok bedebor ke aok lepeh tu? kuikui

alif-mikail said...

ahaha.. lawak! terbaek dari lipis..

Fadh said...

ayok xtau...ko dah berdosa makan benda haram, dah jadi darah daging he he he

min, mamat yg plagiat citer kemalangan ko tue dah delete entri dia...aku baca dan tinggalkan komen...agak2 laa nak wat entri pun...! kui kui kui(gelak don balon)

♣haNie♣ said...

duku sedap weh..
tp..duku yg di mkn tnpa izin..
xde ase panas2 bdn ke?
heheheheh

FarhanaLicious said...

masa makan tak tau, takpa kot. haha

Dzulkarnain Mohamad said...

kalau tunggu lama skit boleh kena baling parang dengan tuan tanah.

hati kering betul kay.

Redz da Tsar said...

Takpe... Ko tak tau.. DOsa semua dapat ke Kay.. hehe...

Yakin je die takde org datang attack tym makan duku ek? eish.. Kalu ada tiba2 dtg, maut jawabnya...

sultan said...

peh... nasib baik tuan kebun tak pasang cctv...

terrarosa said...

errmmmm....
apa jadi dengan buah yg diisi dalam jabir ?

cik fatihah said...

macam mane tuh?

HAMIDI BIN SARIF said...

x baik btl , gi mintak maaf kat org payerr angut tuh, kot2 tuan dia dh mati , nayerr tul, atau ko hargakan setiap biji yang ko mkan tuhh kepada unit rate , say - 1 jabir @ 100 biji , maka katakan 1 ulas rm 0.05 = rm 5.00
hahahhaa org paya angut kaut main jampi, nok pulok awok publish kat blogg, nanti cucu dia bg tau atuk dia hahaha

HAMIDI BIN SARIF said...

x baik btl , gi mintak maaf kat org payerr angut tuh, kot2 tuan dia dh mati , nayerr tul, atau ko hargakan setiap biji yang ko mkan tuhh kepada unit rate , say - 1 jabir @ 100 biji , maka katakan 1 ulas rm 0.05 = rm 5.00
hahahhaa org paya angut kaut main jampi, nok pulok awok publish kat blogg, nanti cucu dia bg tau atuk dia hahaha