Friday, June 12, 2009

Woi, Apa La Bongok Sangat.

Matematik bukan susah sangat. Asasnya ada empat sahaja. Tolak, campur, darab dan bahagi. Kalau punca kuasa, itu darab. Kalau pecahan, itu bahagi. Dan masuklah ke aljibra, persamaan serentak, dy/dx, teorem phytogoras trigonometri kepala taik nenek menteri apa pun – itulah asasnya juga.

Sains lagi senang. Kamu berak pagi-pagi. Tak pernah tahi jatuh ke atas kalau kamu tinggal di bumi ini. Sebab ada tarikan graviti. Masak air guna api. Air panas sebab haba. Tengok matahari menyembul dari timur ke barat. Woi, itu semua sains. Apa yang susah?

Aku tak pernah baca Eager Alan Poe, TS Elliot, William Shakepear apa kejadah semua masa sekolah. Bukan aku tak nak baca. Cikgu tak suruh. Terkedek-kedek aku terjemahkan lirik lagu Metallica, Kreator, Paradise Lost, Carcass, Napalm Death dan entah apa-apa lagu bapak setan lain lagi sebab nak mahir BI. Dan aku lulus BI.

Dan aku beli The Star masa nak cari kerja dulu. Bahasa Inggeris bukan susah pun. kalau di sekolah dulu ada ajar sastera Inggeris mesti aku lagi ‘terrer’ gila la cakap orang putih ni. Silap-silap Robert Frost tu senang-senang saja aku gasak. Tapi jangan kata sastera Inggeris, sastera melayu pun tak nak ajar. Jadi apahal bising-bising kalau budak-budak tak suka tulisan jawi dan membelakangkan budaya timur.

Kata pensyarah aku, Ir Alias yang balik dari England tu; tak payah risau. Kau tahu BI teknikal sikit-sikit cukuplah. Sudah boleh hidup. Saya belajar BI di England saja. Orang bisu pun boleh berkomunikasi. Tak kan kau tak boleh. HAHAHAHA.

Jadi, daripada mewajibkan lulus BI untuk dapat sijil SPM, lebih baik wajibkan lulus sains dan matematik. Sebab sains dan matematik sangat senang. Macam kacang!

Nak kira kertas undi pun bukan susah sangat. Satu, dua, tiga, empat, lima, sampai habis. Kalau kurang dari lawan kira keok la tu. Tak payah guna kamiran berganda pun kan Muhyidin? Kalau tak kenal jawi memang susah. Susah nak baca Yasin sedekah kat orang mati! HAHAHAHAHAHAHAHAHA.



27 comments:

abdullahjones said...

:)

Redz da Tsar said...

Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional...

Satu Malaysia...

Selamat, Aman, Makmur!!!

Hurm... Matematik mudah, kan? Kalau kira undi, undi yang lebih banyak tolak undi yang kurang, jadi dapat majoriti.. Kalau majoriti besar, boleh la kata yang dapat undi sikit tue memang tak kompeten... haha...

haNie said...

ha..btul la tu..
xknal jawi lg haru..:P

abuyusof said...

..a very good entry..

rahimin idris said...

doloh,
mung ni mane2 gi senyum sokmo. :)

redz,
keh3. depa tak reti matematik sangat. tengok kat perak tu.

hanie,
:)

abuyusof,
haha ni cakap b.i ni perli ka? haha

Raja Fiqri Fauwaz said...

haha..Gile emo.. tulis blog mau lulus bm sastera ka? :D

bayan said...

Lama berehat.

Sekali entri baru sangat sentap.

Semua saya setuju bos.

Jom baca surah Yassin buat mereka yang merokok.

Dzulkarnain Mohamad said...

taim nk kawin je kena lulus mengaji..eh, ye ke..? haha

Fadh said...

:) betul...kenapa BI dan bukan sains atau Maths? ajarlah dalam bahasa urdu atau sanksrit sekali pn...teori dan asas sains dan maths tetap sama.

Hidemichi said...

aku belajar kamiran dengan Dragon Ballz...Kameha meha!!!!!

jo said...

kalau berak dekat angkasa taik terbang2 ke? pernah berak dekat angkasa rahimin?

kalau berak dalam laut pun taik bulih timbul2 tau...tapi kes-kes terpencil je la.....

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Dulu masa sekolah aku pikir Math Tambah mudah. Sebab ia hnya melibatkan formula TAMBAH jer. Takyah la aku risau akan tolak..bahagi..darab dan sebagainya. Rupa2nya memang betullah... agak tak senang!! huhuhu

Tapi aku memang suka blajar bahasa dari belajar nombor.

S.YanaZ said...

Yup.
Napalm Death...
Gua suka.

Err, hape ke isunye tadi?
*sigh*

HAMIDI BIN SARIF said...

, mmg lah susah skit , tp kalaulah aku dduk di UK , ke china kerr, somalia kerr, ghana kerrr mmg aku pandai Bi, tp nk wat cam nerrr, tp aku mmg bengap skit , huhu penat gila lah nk wat description bq huhu papaleh susoh lah wehhh, harap kerajaan pikir terutamanya mcm org luar negeri ( ulu ) mcm kita nihhh yerrr papaleh bodo lah kita nih untuk BI

bukansateyayam said...
This comment has been removed by the author.
terrarosa said...

sebagai cikgu math,
keh sokong ajer perenggan pertama itu
:)

bokbon said...

ntah..apa la bongok sangat, hahaha..!

tasikmerah said...

mmg letih dgn diorg nih....



.

Radius.F said...

budok2 skang ni ramai jugak tak reti baca jawi..

Suka Bebel said...

diorang ni saje je nak berlakon biar nampak susah diorang nak buat apa apa keputusan padahal memang diorang tak sabar nak ubah apa apa keputusan sebelum ni sebab nak belanjakan duit rakyat.retorik semata mata tu.padahal isunya sangat lah mudah macam apa yang ko cakapkan ni la.bagus la kau ni.hehe

AMMOSHAM said...

matematik yan gmasuk bab2 bulatan aku fail...

terrarosa said...

ehhhh nama penuh aok Rahimin Idris yer...

betullah tu :

"KALAU IKUT KATA ENGGANG"

Facet said...

Haha best. Gua dulu siap rujuk kamus baca NATHIAS zine.

mesti kamu tahu!

HAHAHAHA untuk Muhydin.

Koi (9M2mzr)..a.k.a Mazru a.k.a sepupu jon travolta said...

salam..haha,koi x sokong kala bi di wajib kan..

rahimin idris said...

Raja,
Tak payah. Tulis je la.

Bayan,
Kihkihkih

Dzul,
Qunut panjang. qunuttttttttttttttttt. Kahkahkah

Fadh,
Orang kita yang anggap dua subjek tu susah. Padahal senang sangat.

Hidemichi,
Hahaha aku lupa nak cakap hahaha

Jo,
Taik aok! Hahaha

Lan,
Bahasa dan nombor saling berkait. kalau satu page ko edit dapat 15sen, 1000000 page dapat berapa? Hahaha

Yanaz,
Cikgu nak kena korek hidung dengan pen?

Midi,
Tu la. Ko orang kuat bn. Suara la sikit! Hahaha

Terra,
Kekekeke

Bokbon,
Hahaha

Tasik,
Tah. Kesian MC.

Sukabebel,
Kekekeh. Aku memang bagus. Macam kau juga. Hahahaha

Ammosham,
Hahaha tu tingkatan punya kan?

Terra,
Haah. Hehe

Facet,
Hahaha ye zine2 b.i dulu bagus.

Koi,
Koi pun tak ske. hehe

naematul.ismail said...

blogwalking~

suka tulisan ini..
sempoi tapi bermakna

keep it up

Oh Me said...

Sebab BI senanglah dia nak suruh kasi lulus...