Monday, October 13, 2008

Sumpah Sang Ular Dalam Imaginasi Mat CD

Masa kecil-kecil dulu kalau nampak ular aku lari juga. Bukan sebab geli. Takut sangat la. Sebab mak dan arwah ayah cakap bisa ular adakala boleh bawa maut kalau mematuk. Lagi pun masa tu mendiang crocodile hunter tak ada lagi di TV. Tapi orang cakap ular takut buluh.

Bila dah besar sikit aku mula berani. Bila nampak ular di kawasan rumah aku cari buluh cepat-cepat. Mak pesan kalau nak bunuh suruh dia pergi dulu. Takut ‘jelmaan’. Kalau lepas tiga kali ia tak pergi juga, baru hentam. Sebab itu ular betul yang degil. Nak mampus sangat dah. Kalau jauh aku tak kisah sangat. Kalau dekat-dekat bawah rumah memang aku belasah la. Dan buluh memang berkesan.

Pertama kali aku bunuh ular masa sekolah rendah. Berdua dengan Mat CD. Pakai buluh juga. Penyapu buluh. Bila kena penyapu buluh ular tu jadi lemah. Aku hentam la cukup-cukup. Tak la besar sangat. Cobra sebesar ibu jari tangan orang dewasa. Dah lembik, aku keokkan dengan batu besar. Takut juga masa tu. Tapi sebab Mat CD bagi sokongan moral, semangat menjadi waja juga la.

Selesai membunuh, bangkai ular tu aku perlu tanam juga. Ye la. Perlu hormat la juga kan. Tapi tak perlu public holiday la. Aku cari cangkul dan gali lubang. “Eh, kena gali lubang dua la Mie.” Tiba-tiba Mat CD memberi arahan.

“Aik, kenapa nak buat dua lubang?” aku tanya kehairanan. Tak kan penyapu buluh tu nak tanam juga.

“Ko kena putuskan ekor ular ni. Kepala lubang lain, ekor lubang lain.” Dengan muka selamba Mat CD menambah arahan kerja untuk aku.

“La, pasal pulak?” aku dah lain macam. Tak terfikir pula sebelum tu. Cikgu sains tak cakap pun di sekolah. Peluh pelik pun bercampur dengan peluh penat.

“Abang aku kata ular ni nyawa dia kat ekor. Kalau ko tak putuskan ekor dia, malam ni dia bercantum. Masa tidor dia datang patuk ko. Mati la ko. Tu aku tak berani bunuh ular!” dengan wajah kanak-kanak suci Mat CD membuka rahsia sumpahan ular.


Peh, dengar ‘mati’ aku cepat-cepat buat satu lubang lagi. Putus dua ular tu aku cangkul sebelum kambus.

Dalam hati berdebar-debar juga malam tu bila nak tidur. Terbayang-bayang dendam sang Ular. Tapi buat apa dia datang tempat kami main? Buat tak endah bila aku suruh pergi?

Tapi bila bangun pagi tu hidup lagi. Lega. Syukur pada Allah. Tak mati lagi.

Baru-baru ni aku ternampak seekor ular yang bersaiz king kena lenyek di jalanraya. Dah tiga hari aku tengok bangkai ular tu di muka aspal. Makin lama makin leper. Tak bercantum dan pergi balas dendam malam-malam pun pada pembunuh yang gelek dia!

31 comments:

yoshz said...

mana boleh. baru nak bangun pergi balas dendam dah kena lenyek lagi. Asal nak bangun je kena lenyek. tak boleh tahan dia pun pasrah aje.

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Patut ko selongkar dulu dalam mulut dia, mana tau kot2 ada geliga. boleh buat mata cincin.

p/s ;teringat sebuah cerpen al kisah ular dan ular.

Kikuri said...

Alaaa... ni kan sumer urban legend je. (Cheh! Belagak! Kene kang padan muka!)

biskutrajin said...

mat cd pekena ko la 2..eheh

hajime said...

yup!
aku dulu pung kengkdg ular masuk umah...
kalau bunuh dlm umah...
nanti dtg kaum kerabat yg lain...
tp plg angker aku kene...
pagi2 bute nak gi skola...
ular melingkar kat kasut skola aku...
pergh!
seb baik aku perasan...
bukan ular kecik a...
ular senduk...
dewasa!

Umie said...

ko ikut ke petua halau 3x tu?...kalau aku x sempatnye nak berborak kosong cenggitu ngan ular tu...ca alip bot dulu la jawabnye...huhu

Qaseh.Darwisy said...

wahhh.aku takot ular..ular pucuk yg kaler hujau tu pon aku takot..

tapi aku penah pegang ular sawa yang gemok tu..siap gambo kat atas bahu lagi..aku pun pelik sal ape aku leh brani pulak...musykil..

sultan said...

aku syak tu kes langgar lari la. cam ne ular tu nk balas dendam kalo dia x tau sape langgar dia...

akuyanhashim said...

setuju dengan encik yoshz.
kelakar lah abang tomi.
ketawa ni.
hehe

Ojie said...

hahaha entri lawak..dh lama aku xbaca entri lawak ko..rajin2 buat lg eh bro..

farah sr said...

haha..
mat CD tu skang katne?

padelkopak said...

aku x penah bunuh ular!!!x sampai hati beb....

man_helang said...

aku plak kecik2 dulu...member selalu ckp, kalau dah bunuh ular jgn campak dlm air...nanti dia idup balik...ha ha ha...mati2 aku pecaya...mcm bodo jek bunyiknya...

akumasihdisini said...

aku dulu pun selalu gak bunuh ular tapi tak de laa kepercayaan karut nie...cuma rasa macam hero bila dapat bunuh ular walaupun ular tue cuma ular lidi..akhbar bacaria keluaran 3 oktober...aok cari laa...gunting pastu tampal kat dinding...kenangan tue...

Fiziy said...

aku pun pernah terdgr kalau bunuh ular mcm ular kaler hitam (cobra ek), nanti geng geng dia dtg balas dendam. bagusnya ayah aku tak percaya, die bunuh jugak. selamat sikit community kampung nenek aku dari ancaman ular itu.

Suka Bebel said...

nampak sangat mat cd tu kelepet hang.nasib baik dia tak suruh tanam antara sungai.ekor kat sini, kepala kat seberang sungai.kalau sungai sekangkang kera no hal.kalu mcm batang lupar tu, amacam?ada berani?hehe

DarabDua said...

gua syak mat CD kencing lu la.
heh!

jac said...

aku geli ngan ular..
hari2 ade ular mask umah nenk aku,
aku da dudk umah jiran nenek aku..
xnk amek port.
blek2, ular tu ad ats jalan..
kne blasah ngan nenk aku..
da mati da..

mrblind said...

nasib baik ko hidup lagi keesokkan harinya..hehehe..

Radius.F said...

err..
aku baru nak tulis pasal ular..
cis, takpe, aku buat aje..
hehehe

tasikmerah said...

Mat CD tu mesti ilmu alam tak pas. hu hu..

Dzulkarnain Mohamad said...

mak aku pesan kalau bunuh ular jangan potong badan dia..bagi dia mati saja lepas tu tanam tak pun campak belakang rumah..

mat cd dapat dari mana ni..patut dia suruh ko yg bunuh..

Jack a.k.a adDam said...

Enko pon dok ikut jek la ckp Mat CD tuh yek.
Die ckp ape enko follow jek...

Farid Abu Talib said...

fatwa mat cd tak boleh pakai. kahkahkah.

poyotito's said...

HA HA HA!
kena goreng dek Mat CD je aok ni..

gua dulu time kecik berahi betul bunuh ulor,pastu heret lempar ke budok pompuan tengah main lompat getoh.
mencicit-cicit lari masing-masing..

Don Balon said...

Weh min..
tempat koi pun maser budok2 dulu pun kepercayaan gitu jugek..
dulu kalu ulor termasuk kawasan kami main jengket atau tuju slipor jawapannya maut la.. hehe

ulor sawa pun merata keliling bukit kena seret bangkai dia..
rodonc-rodonc punyer keje la..

cumer koi kompius jugok satu hari brader depan umoh koi kluor rumoh bergaya dengan tali pinggang kepala tempurung berukir scorpion, corak batik talipinggang tu betul-betul sama dengan kulit ulor tu...
dan lagi dia melapoh... angkerrrr..

pemikir lapuk said...

sapa tau kat mana duduk raja ular?

alif-mikail said...

hahaha..
koi rasa.. bro min kena bawak pi jumpa sami kuil..
ala.. cam cite hindu dulu2 kan.. yang jelma2 jadik ular..

rahimin idris said...

Yoshz,
Betul juga tu. nanti aku ambik bangkai ular tu letak di bahu jalan!

Rozlan,
Muahahaha mahal tu. 20k pun kaki ekor beli lagi!
Alkisah ular tu cerpen zainal Rashid ahmad tu. cerpenis faveret aku tu!

Kikure,
Ha’ah. Urban legend. Tapi aku risau juga dulu hahaha.

Biskut,
Mat cd tu memang macam2. aku pulak lurus bendul. Hahaha

Hajime,
Peh, macam cerita Hindustan pulak ular balas dendam.
Ko boleh main seruling ular? Sila mainkan lagu cermin!
Hahaha

Umie,
Kalau takut jangan lari. Guna bahasa isyarat dari jauh! Hahaha

Qaseh,
Ular lidi kami panggil tu.

Eleh, ular sawa tu mulut dia ko dah selotep kan?

Sultan,
Tu la silapnya. Dia tak hafal no plet kenderaan. Buta huruf! Hahaha

Yanhashim,
Ko pun setuju dengan yoshz? aku ban yoshz. ko aku tak ban. Hahaha

Ojie,
Haih, aku dah letih cari idea ni. Hahaha

Farah sr,
Haha. Mat cd sekarang jadi driver lori sawit!

Padel,
Dah dia main bawah rumah. bahaya kalau bersarang. Kalau kat hutan aku biar je.

Manhelang,
Hahaha lagi teruk macam tu. hahaha

Akumasihdisini,
Haih, masuk paper jugak?

Fiziy,
Ala, tu pengaruh cerita amitabh bachan je sebenarnya. Sama cam kung fu ular juga. Hahaha

Sukabebel,
Hahaha betul la tu tipu. Kalau satu tanam kat sabah satu kat pahang? Hahaha

Darabdua,
Lu betul. Cilakak. Raya baru ni dia tak mengaku bila aku tanya! Hahaha

Jac,
Kau makan belut tak? Hahaha

Mrblind,
Hahaha kalau tak mana mungkin ada blog ni!

Radius.F,
Tulis cepat sikit! Haih.

Tasikmerah,
Mat CD tu abang dia cikgu math. Betul.

Dzul,
Hahaha abang dia la.

Jack,
Woi, gua menurut hati sendiri la. Rebel! Haha

Farid,
Sekarang baru gua insaf! Hahaha

Poyotitos,
Lu memang tahap kongsi gelap tingkiat! Hahaha

Don balon,
Gila felda. Mula2 datang dulu gajah pun ada masuk. Haih, tak berani la menda tu! hahaha

Pemikir lapuk,
Raja ulau? Cuba buat entri satu!

Aliff,
Haha. Nanti koi tanya anak mendiang raju kat felda koi tu!

♥~ir@~♥ said...

sekali ko kena ngan mat cd tuh,,hehehe

Che Sue said...

peh dakyah sesat tol mat CD ko ni..yg aku tau jgn bunuh dlm umah je..