Tuesday, October 14, 2008

Etok Punya Penangan

Beberapa hari lepas ada kawan aku ke Kelantan. Ikut rombongan berbelanja ke Rantau Panjang. Memang OK juga sana kalau nak berbelanja. Kena pula kalau ada kawan yang pandai cakap Siam. Aku beli Dockers RM15 pun dapat masa melepak sambil belajar di Poly KB dulu. Tapi itu kisah lain.

Yang membuat aku terimbau nostalgia masa berbangsat di sana dulu ialah bila kawan aku tu cakap ‘etok’ tu sedap. Kalau tak tau pasal etok sila rujuk bloger-bloger kelantan la. Aku tak ada foto. Tapi boleh imagin. Macam kerang. Bulat dan kecil saja. Tak macam kepah atau kijing. Tolong jangan bayangkan ia macam ‘ENOT’ pula.

Sebab hari Jumaat dan Sabtu cuti, suasana taman perumahan macam tak ada aktiviti samada sihat atau tak sihat, suatu hari Fizi budak Gua Musang ajak kami cari etok. Etok? Apakah? Faiz budah JB tu melopong. Dia ni jangan kata etok, nampak kerbau dan padi di sawah pun nak bergambar. Urban tahap Beverly Hills betul!

Maka macam nelayan tepi paya lah kami membawa besen ke sungai apa entah. Dekat-dekat tali air Kemubu nu kot. Tak ingat dah aku. Aku dah biasa juga berpaya ni masa budak-budak. Malas sangat nak ikut. Kalau ajak pergi Mimaland main salji OK juga sesekali. Tapi sebab semua ajak berpaya ikutkan la juga.

Macam-macam gaya kami beretok-etokan hari tu. Lumpur jangan cerita la. Orang kampung tersengih-sengih tengok. Cik mek yang jeling-jeling ada juga. Tapi tak ada pula la yang marah-marah. Kami budak-budak baik bermuka manis. Yang suruh cari siput sedut pun ada. Orang kampung yang cari sekali pun ada. Kongsi rezeki.

Diringkaskan cerita, banyak juga etok kami dapat. Bawa balik tak tau nak masak. Fizi cakap bakar boleh, goreng boleh rebus pun boleh. Ye ke? Aku tengok di Pasar Siti Khadijah tu lain saja. Macam ada rempah-rempah. Lantak la. Fizi rebus saja. Manis juga rasa etok tu. Tapi makan etok bukan senang. Kalau tak reti serpih la gigi. Orang lain dah berpuluh awak tak merasa lagi. Kalau dah reti guna gigi macam makan kuaci saja.

Aku? Apa ada hal. Aku pergi dapur ambil lesung batu. Fizi ingat aku nak buat sambal. Lepas tu semua gelak bila tengok hempok etok tu dalam lesung batu.

Sebab tu aku malas nak ikut orang cari etok. Sampai hari ni aku kandas. Ada la lima enam minit kalau nak buka guna kuku. Itu pun aku dah melompat kegirangan macam dapat SPM 18A!

55 comments:

dMasyri said...

wah!!!
teringat time kecik2 dulu cari etok nie kat sungai pahang..
belakang rumah arwah tok saje..

alif-mikail said...

Bro min..
On the spot.. taip pakai buku lali maa.. haha..

etok² nama dia.. uii.. ni ada citer angker pasai etok²

Nota : apsai..koi asyik je dengan angker minggu ni.. apekah? sbb semalam tengok cite house.. pagi layan cite the happening?..

mrblind said...

kalu etot tu besor enot..camne nak bukak haa..yg kecik dah 5,6 minit ko nak bukak..cuba bayangkan..

Hanim said...

Bestnyerrr etokkk. makan dengan nasi kerabu best ni. Dulu atok selalu cari etok ni kat paya belakang umah dia, tapi dia tak pernah kasi aku ikut.

OoooOooo...budak Polytech Kelate rupanyer

Kikuri said...

Aku teringin nak rasa etok. Kawan aku kat klantan tak penah nak bawak kan aku. Alasanya, takut benda tu spoil bila bawak ke johor... waaaaaaaaa...

Hartini Omar said...

aku ada gambar etok, tp xde la sampai postkan dlm blog. penah aku buat entri tntg pjlnn aku ke kelantan

setau aku yg bukan rakyat kelantan ni, etok tu senang bukak pakai gigi. selitkan antara gigi bawah dan atas, cr kunci dia kat area tepi. susah lak aku nk terangkan kt sini

tp mmg susah kalau gune tangan. silap2 akan tensen dan telan terus dgn kulit2 sekali =P

budak UKM said...

ini blog budak-budak UKM:

http://diskopi.wordpress.com

kalo lu mau layan, sila-silalah berkunjung ke blog kami.

ini blog merupakan suatu percubaan untuk menjadi kool tetapi gagal. tetap dilihat poyo!

tapi biar poyo jangan paip*!

*paip ialah singkatan kepada pemuda anti ilmu pengetahuan - PAIP!

akumasihdisini said...

aok kena rendam dalam besen dengan air paip semalaman...bagi keluarkan pasir2 serta umpur yang ada kat dalam etok tue...kat kelantan memang banyak makanan pelik2...contohnya jering rebus cicah dengan kelapa parut...

DarabDua said...

peh!
gua pon dh lame tak pekena etok nih.
kalau bli depan pasar siti khadijah tuh. rasa dia mmg menangkap. gua po tak pasti dia taruk apa

biskutrajin said...

la...aku ingtkan budak jb 2 yg xdpt makan org laen dh berpuluh2...ghupenye ko..hahahha

yoshz said...

lesung? baik pakai kereta bajak..

k.e.r.i. said...

besh weyh etok.
tapi rasenya senang aje nak makan..
takde la sampai amek lesung batu.
sungguh berusaha.

Jack a.k.a adDam said...

Rase etok tuh rase macam ape yek?
Ade macam rase daging ayam ke?

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Kemahiran mengupas kulit etok dengan gigi mungkin hanya dimiliki warga kelantan jer kot. Tapi makan etok ni memang ralit. Tapi awas, jgn smpai sakit perut lak. Etok selalunya tidak dimasak. Sekadar taruk rempah, jemur dengan matahari terik. settle!

p/s: emm.. dah banyak tahun tak jumpa etok.

sultan said...

peh... mencabar betol nk mkn etok ni. cam ne rupe dia...

ahh... aku g cr kat google jap...

Ojie said...

ye aku tatau rupa etok tuh cane apatah lg rasa n bagaimana cara nk mkn dia..

xpe2 kalo aku kawen ngn org kelantan, sure aku pro psl etok2 nih..hehe

tp bro, kesian la kt enot tuh..sampai hati ko samakan dia ngn etok tuh..huhu

jac said...

mase bru2 kenal ngan member2 bleh kelantan n t'ganu ni..diorang cte pasal etok n aku pn tnye la mende.diorang kate kueh yg kt atas tu ade kelapa.aku pn pcy..hujung2 sem baru aku sedr aku da kne tpu..hampeh btol la..

akuyanhashim said...

er etok? kenapa dia punya nama macam tu.. etok o etok. tok tok tok. tak pernah tengok apatah lagi merasa etok2 tersebut. haish. sedap ke?

alif-mikail said...

Sila sebut betul²

E~TOK ye... anak².. sejenis makhluk dalam air yang digemari oleh golongan pesawah.. amat enak dimakan .. nyum nyum..

Suka Bebel said...

apakah gajahnya etok?sampai begitu sekali tahap kegembiraan ko dapat menikmatinya?ada rasa ciken chop tak?hehe

♥~ir@~♥ said...

pertama kali dengar etok nih,,ada ker dia sepupu sepapat ngan kerang??

Radius.F said...

Peh, masa aku sekolah rendah dulu suka sgt g cari etok ni. Blik kg kt Pekan bl musim kemarau, time air sungai tohor. Masa tu air sungai phg takat2 betis je. Abes seme ahli keluarga pegi, penah dpt dkt seguni.
Masa dulu la, sblm alaf baru.
Biasa org kg aku buat msk lemak kaler kuning.

Che Sue said...

hahahah..urban2 aku, stil aku reti makan etok tu...teringat zaman kecik2 kat KB..lepas berendam dlm tali air...ajak sepupu sepapat p kedai beli etok, duaposen je sebungkus..perghh!

denanz said...

penah tengok jer, tapi tak penah makan. kalu jalan ke kelantan nanti, nak cuba jugak le makan etok ni.

farah sr said...

etok tu kalu masak, dia tak bukak sendri heh?
macam kerang, macam lala, macam remis

Dzulkarnain Mohamad said...

masa kecik dulu penah makan kijing..kijing dgn etok tu sama ke tak?..aku pn dh ingat2 lupa..

Muhammad Azli Shukri said...

memang enak etok. teringat mak sedara bawa balik. salam aidilfitri. saya link blog saudara.

poyotito's said...

gua pun failed juga bab makan etok ni beb!satu lagi siput sedut. naik lenguh keng sedut haram tak keluor-keluor juga..

padelkopak said...

gua pon ske giler mkn etok nih!!!dulu2 selalu mkn...skang da payah nak cari....

Fiziy said...

dockers rm15. sayangnya jauh pulak..

Redzwan Abdullah said...

etok tue spesies kerang ker?
aku bayangkan macam kueh...
haha

l.i.f.e said...

hahaha aku baru nak pikir apa bendanya tu...mcm enot ke haper...sekali kamu dah sound awal2...cuba lah post gamba etok tu kat sini weihhh

uShop said...

salam singgah..

"atok, oooh atok...enot nk etok2 bleh?

huahaha xDD

Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

dulu2 org cari etok kat sungai. sekarang ada org cari etok kat google.com hehehehe :)

tasikmerah said...

etok tu kalau terbalik jd apa min?


ha ha.

Hafiz Mowk said...

hahaha...dulu mse ak br smpi kb, ak ingt dorg jual kacang.sbb bungkus dlm kertas koko cm kite beli kcang kude tuhh.skali tgk etok lah pulak kann...horror jgak la.tp ble da lyn bleh high maaa..

fARHaNALiCiOus said...

etok. suka gila. erm. selalu dapat free sb kawan lama mak ada jual. heheh~

Don Balon said...

etok..rasa sedap tapi leceh-seleceh-lecehnya nok bukok..
perrr..

denanz said...

tasiiik! wooo ... hahaha.
lahabau.

Pok Li said...

Etok ???. Baru dengar. Saya akan cari macam mana rupanya.

miezi said...

aku still terbyngkna etot spt enot. knp? eheh

MARSLI N.O said...

Sdr Rahimin: Saya syorkan amalkan menulis dengan perkataan yang betul dan ayat yang lengkap. Kalau Sdr amalkan ini, akhir nanti Sdr akan temui manfaatnya. Singkatan dan pendekan semacam mencacatkan ayat dan lebih bahaya kalau jadi amalan serta tabiat.

Harap tidak marah dengan saran saya ini. Juga jangan susah hati.

Mohon maaf kalau terkesan seperti hendak mempamerkan pandai di sini. Mohon maaf.

Marsli N.O

HAMIDI BIN SARIF said...

huhu abg meee, kalau nk kijing meh lah bertandang kat kuala meiii, 10 guni baja pun aku blh bg, tp kijing ni byk lumpur lah sikit, heee rasa mcm mkn ayam jer terutama msk tempoyak gulai masam

o-y-e-t-t said...

etok tu sekati brape hingget???

Qaseh.Darwisy said...

aku dulu2 makan etok bukak pakai pisau kecik atau kulit etok tu jugak..x de la ssh sgt..etok salai best..

Ada org pggl etok,ada jugak etak..aku pn tak tau mana yg betul..pelik nya asal org blah timur jea tau benda ni? kat lain x de ke?rugi la sape x kenal makhluk Allah ni..

Skang ni da ssh nk carik etak yg besa2..smua kecik..kata kat sg.pahang deme bela eh benda ni..harap sungai skang ni keruh,ssh da nk carik..pupus..

kasihlatifah78 said...

etok?? huish..lama dah tak pi cari etok nih... kome slalu cari kt sungai pahang jer kalo blk kg..itu pun time air tohor ler...

apek terror said...

rantau pjg kan bukan rantau negeri sembilan...

Danielle_Corleone said...

nasib baik lu nasihatkan jgn bygkan mcm enot. hahahaha.

Rajuna said...

rahimin,
etok tu sama dengan lala ke?

kikiEy said...

etok mmg sedap.

tapi susah nk mkn.

hish,

buka berjam2.
sampai aku mls nk mkn.

tasikmerah said...

lu dh kena cikungunya ke tak hapdet2 ni hah?

he he...








.

en_me said...

camana rasa dapat SPM 18A erk.. ehehe

ruzzlan2312 said...

Saya risau tentang tahap toxin yang ada pada makanan kita terutamanya pada makanan utama hidangan keluarga seharian seperti beras, ikan, sayur dan buah buahan.
Sawah padi kita dicemari air baja, racun serangga dan racun rumpai dan racun siput gondang yang berleluasa sekarang ini. Pengairan air yang pergi balik hingga ke muara sungai amat membimbangkan pada tahap pencemaran terhadap siput, ikan dan haiwan air lain. Sayur juga begitu dengan racun dan baja yang banyak, mengalir juga ke sungai. Ikan 'segar' kita disegarkan dengan ubat. Kehidupan saya ketika kecil hingga sekarang melihat perubahan ini. Benarlah kalau diikutkan tiada apa lagi yang selamat untuk dimakan dan negara seperti Singapura begitu mengambil berat tentang Racun pada Sayuran yang kita ekspot.

Agak panjang, semoga dapat ilmu sedikit disini, Insyallah.

biskutrajin said...

oit...apdet2

rahimin idris said...

Dmasyri,
Wah, kampong kau tepi sungai ke? Reti berenang tak? Mesti tere buat kuak ke dasar kan? Hahaha

Alif,
Hahaha aku tak dan nak menulis ni.

Mrblind,
Hahaha aku memang gagal sokmo makan etok ni. Ko cari kat kedai paying tak?

Hanim,
Haah. Budak politek paling malas. Haha

Ko buat aku terliur nasi kerabu pulak.

Kikure,
Laaa…cian ko..kat johor takde? Teluk ramunia takde?

Hartini,
Ko tolong post foto tu. nanti diorang boleh tengok kat blog ko.

Boleh?

Budak ukm,
Ok.

Akumasihdisini,
Kuih taik itik dengan taik jamal pun ada. haha

Darabdua,
Hahaha lu memang. Lu ketagih tak?

Biskutrajin,
Lu ingat macam makan biskut ke? Hahaha

Yosh,
Mula2 aku nak taruk kat rel keretapi je. Haha

Keri,
Hahaha itu je daya aku.

Jack,
Woi, mana aku reti nak terjemah. Ko rasa la sendiri.

Rozlan,
Hahaha ko balik kampong nanti ambik gambor tau. Diorang semua tak kenal etok la.

Sultan,
Hah, cuba la google. Jumpa?

Ojie,
Ooooo, nak cari pak we kelantan ek? Hahaha

Jac,
Woi, kena tipu? Hahaha

Yanhashim,
Sedap. Kalau buat masak 3 rasa sedap gak kot. Hahaha

Alif,
Hahaha betul la tu. dalam BI cam ne?

Sukabebel,
Hahaha ko rasa la sendiri. Sabah ada etok tak?

Ira,
Famili kerang la tu. tapi kecil dan bulat macam mata ko. Hahaha

Radius.F,
Hah, aok memang betul orang pahang. Masak lemak tu keh tak pernah makan. Puas la nak kopek kalau keh.

Che sue,
Mujur ko tau pasal etok ni. Kau urban ke? Hahaha

Denanz,
Hahaha cuba la nanti. Mesti terhegeh-hegeh nak kupas. Hahaha

Farah.sr,
Tak pun. Tu aku rasa nak pijak tu.

Azli,
Hah, memang syok kalau reti buka.
t.k. nanti saya link saudara semula.

Poyotitos,
Woi, gua pun nak sedut tu memang berjuang habis-habisan. Dengan kulit-kulit nak tertelan!

Padelkopak,
Hah. Da pupus kot. Teruk sekarang ni.

Wan,
Woi, demeh jangan nak memalukan jerantut! hahaha

Life,
Woi, hahaha. Sian enot tu!

Ushop,
Kau jangan memain ngan enot tu. dia smackdown kang ha. Hahaha

Rozlan,
Tu la. Aku nak tergelak baca komen sultan tu. haha

Tasikmerah,
Wah, wah, wah. Kemain dia ye. Hahaha

Hafiz mowk,
Betul la tu. aku pun ingat kacang kuda dulu. Haha

Farhanalicious,
Wahhhh kau. Free sokmo. Hahaha

Don balon,
Hahaha koi pun macam aok juga.

Denanz,
Tasik memang lahabau. Sokong. Hahaha

Pok li,
Cari la. Kira makanan tradisi tu bang.

Miezi,
Hoi, kau jangan memain. Hahaha.

Marsli n.o
O, tentu saya tak marah dan tersinggung dengan teguran saudara. Malah terima kasih.

Kadang-kadang saya nak cepat dan tak buat semakan. Memang saya ada idea. Tapi bahasa saya agak lemah dan ketinggalan sikit. Saya akan cuba baiki setiap masa.

Terima kasih sebab berkunjung dan memberi komen.

Midi,
Woi, boleh masok tempoyok ke? Asam rong? Haha

Oyett,
Tak tau la sekarang. Cuba google. Hahaha

Qaseh,
Hahaha ko pun tak reti? Pakai pisau pulak tu. hahaha

Kasihlatifah78,
Haih, kalau air tohor boleh meniarap je kutip kan? Hahaha

Apekterror,
Ko jangan ngada-ngada apek. Tak pernah pergi ke?

Danielle,
Hahaha lu imagin macam apa? Hahaha

Rajuna,
Tak sama la. Lala tu leper. Lala tu kalau makan kena layan lagu nd lala baru bes. Haha

Kikiey,
Woi, makan pun malas? Hahaha

Tasikmerah,
Woi, suka la tu aku sakit? Aku sibuk sikit ni.

En me,
Hahaha ntah!

Ruzzlan,
t.k. tapi etok tak de melamine. Haha

biskutrajin,
baik cik biskut!