Monday, June 9, 2008

Dua KALAU Yang Paling Bongok Ketika Ini...

Aku suka perkataan KALAU. Kalau kita berkalau-kalau dengan perkataan KALAU, macam-macam boleh kita jadi. Tapi kadang-kadang boleh jadi bongok pula.

Aku bagi contoh. Dua cukup la.

1) KALAU kita tolak kenderaan kita ke destinasi semata-mata untuk menjimatkan bahan bakar.

2) KALAU kita mengharapkan Pak Mahat menyelamatkan Islam, bangsa dan bahasa Melayu yang semakin mundur di Malaysia.

Kedua-dua KALAU di atas aku rasa sama sahaja bongoknya.

Untuk kalau yang pertama memang tak ada yang buat kecuali untuk basikal atau motosikal yang pancit atau rosak. Motokar atau motolori pula boleh ditunda.

Untuk kalau yang kedua ramai lagi rasanya yang buat.

Kerana bosan aku melawat la blog Pak Mahat di http://www.chedet.com/.

Rasa nak muntah baca komen pelawat yang harapkan Pak Mahat jadi penyelamat. Taraf Pak Mahat tak akan jadi penyelamat. Siapa pernah lupa senang-senang Pak Mahat memusnahkan Bahasa Melayu?

Baca tulisan Pipiyapong di http://www.hilangpunca.blogspot.com/. lagi bagus!

3 comments:

pipiyapong said...

laa keh pun terbabit juge..??

abg joe said...

klako blog pipiyapong..
sorg2 aku gelak..jgn org kata gile dah..
bahasa biasa-biasa tp cara buat ayat n cerita yg klako..
ko dh lama kenal ke bdk SEMSAS ni?

rahimin idris said...

pipiyapong, keh saje nak babitkan deme, bior otok deme bersempudei memikir!

abg joe, la dia budok sekoloh di ke? keh mana tau..keh jpe blog dia kat mana tah..keh main masuk je la. tanye la dia. keh tak kenal dia wpn aki keh org lepih juge.