Monday, September 6, 2010

Iklan Pak Cik Santa Melayu dan Semiotik

Dahulu aku ada terbaca satu temuramah arwah Yasmin Ahmad. Salah satu ungkapan yang masih segar dalam ingatan aku ialah; beliau mendakwa pembikin filem di Malaysia kurang membaca sastera. Apa pentingnya sastera untuk bikin filem?


Salah satu ciri kehebatan arwah Yasmin Ahmad dalam membikin filem bagi aku ialah meletakkan suatu lambang, biar pun kecil, tapi besar maknanya. Satu contoh yang masih aku ingat ialah suatu adegan di dalam filem ‘Rabun’; di dalam satu babak Kartina Aziz meminta anak saudaranya (tak ingat nama pelakon) membuat satu kerja. Tetapi anak saudaranya itu memberi pula kerja itu kepada Ho Yu Hang. Pada suatu ketika yang lain Kartina Aziz bertanya kepada Ho Yu Hang tentang kadar upah yang diterima setelah mendapat tahu kerja yang Ho Yu Hang buat itu. Ho Yu Hang menjawab RM400 (tak ingat amaun sebenar). Kartina Aziz marah kerana dia memberi upah kepada anak saudaranya RM800 (pun tak ingat). Pada ketika inilah Ho Yu Hang menampar seekor nyamuk dilehernya. Apakah maknanya semua ini?


Ya. Nyamuk itu ialah lambang penghisap darah untuk anak saudara Kartina Aziz itu untuk untung atas angin tanpa perlu bekerja pun. Boleh jadi juga nyamuk itu lambang kaum pemodal/kapitalis. Golongan ini kecil (tidak ramai). Tapi hidup dengan memerah darah orang kebanyakan.


Faham tak? Apa kaitannya dengan sastera? Anda pernah dengar semiotik? Semiotik ialah kajian tentang tanda dan lambang terutamanya hubungan antara tanda dan lambang dengan benda atau idea yang dimaksudkan. Kalau tak faham lagi pergi sekolah.


Karya sastera seperti puisi, cerpen, novel dan skrip drama yang tinggi mutunya sering dihias oleh lambang-lambang bagi tujuan tertentu. Ia tidak dihamburkan secara terus. Ia digerakkan berlapis-lapis dan menyedut penikmatnya masuk ke suatu ruang pikir yang lebih berisi. Contoh kecil: kalau orang gelar kau ‘lembu’. Itu bukan bermaksud kau lembu yang makan rumput tu. Tapi bermaksud kau tu ‘bodoh’, ‘bongok’ atau ‘bahlol’.


Tetapi apa tujuan aku membangkitkan hal ini?


Setelah beberapa hari kecoh isu hal video iklan TV3 ‘Sinari Lebaran’ yang khurafat itu barulah aku ingin mencuit sikit. Tetapi aku tidak minat mahu ulas tentang video itu. Tentang freemason/illuminati pun aku tak mahu tulis. Dah bersepah.


Bagi aku tak salah pun mereka mahu mengkaji. Biarlah. Kalau tidak tepat 100% pun, bagi aku kajian mereka terhadap lambang-lambang yang terdapat di dalam iklan promo tersebut memang ada benarnya juga. Malah beberapa imej yang suguhkan terang-terang mempromo konsep Pluralisme dalam agama.


Ini bukan soal bila kau tonton, akidah kau terpesong. Aku dengar lagu Burzum, akidah aku ok saja. Tetapi nampak tak kanak-kanak dalam iklan tu? Imej ini akan ditanam selama-lamanya dan berulang-ulang di dinding kepala kanak-kanak yang masih belum berisi itu. Itu sahaja. Itulah target mereka. Hasil art work mereka untuk jangka masa panjang. Rom tidak dibina dalam masa sehari.


Jadi tak payahlah nak kata kau ni peminat arwah Yasmin Ahmad la, peminat Uwei Hj Shaari la, peminat Mamat Khalid bla bla bla semua, kaki wayang la, tapi kalau lambang-lambang atau tanda-tanda di dalam iklan khurafat macam itu pun tak boleh baca. Apa yang kau belajar dari arwah Yasmin Ahmad selama ini? Menonton kosong? Entah-entah kau banyak tengok filem Yusof Haslam, Razak Mohiden dan Ahmad Idham saja tak?


Banyak blog yang review filem. Salah satu yang aku suka baca yang Muhammad Yussof ni tulis. Dan nikmatilah hasil sastera/lukisan/arca dan lain-lain sikit-sikit walaupun kita tak minat sangat. Ia mengajar kita bagaimana untuk mentafsir. Sampai bila mahu jadi bangsa Melayu bodoh yang diayam-ayamkan orang lain? Bacalah.


Jadi walaupun tidak serius sangat pun, tentang kajian-kajian freemason/illuminati ni, aku membacanya juga la. Kerana tidak rugi pun baca. Aku pun tidak mengambil pendekatan melulu dengan mencemuh pendapat orang lain. Dan secara kebetulan aku dapati iklan Santa Melayu naik beca tu memang bodoh nak mampus pun. Kalau naik Ferrari tu cerdik laa sikit..kahkahkah!



p/s: Aku tak minat arwah Yasmin Ahmad. Aku peminat Mat Sentul. Mat Sentul punya filem selalu absurd dan banyak lambang juga. Lambang Manchester United tak pernah pulak lagi aku jumpa dalam filem beliau…kahkahkah!



Updated: 8/9/2010, 7:17AM: Ok, siapa yang masuk dan baca ni, sila baca ini: http://rahimin.blogspot.com/2010/09/perang-saraf.html dan ulasan terbaharu Muhammad Yusof ni http://review-filem.blogspot.com/2010/09/iklan-raya.html. Ia lebih tenang dan hampir sama dengan apa yang aku nak maksudkan.

11 comments:

Nerzhul said...

aok memang art la nampok lambang lambang dalam filem. tapi filem yusop aslam ngan razak mohideen memang tak art lalu. yang ada cuma pelakon muka ada market sikit belakon ntahapapa dengan skrip merepek repek.

Pet Shop Boys said...

Nice.

AMMOSHAM said...

lama gila gua tak tgk tv3 ni.

Fadh said...

hahaha koi pn xsuke ke arwah yasmin hamid tp idea2 dia ade mesej2 hak yg kite kena pikir2kan bersama

ezam said...
This comment has been removed by the author.
ezam said...
This comment has been removed by the author.
ezam said...

koi selalu tengok pilem biru jer...dialog sikit tapi mmg sarat dgn lambang2 dan aksi2 yg membuat dada berdebar2..peluh merecik recik dan acapkali terpikir tak sakit ke????



boleh tak komen camni???kena gam tak????

WaQheh said...

Lu betol..gua sokong...

oni said...

bereaksi tapi masih sangat tenang. iman ada di situ yob. nice one!

jo said...

untuk entri kali ni aku sekadar baca je. aku nak pergi baca entri dekat blog lain. seronok pulak tengok orang punya pendapat.

lara_nur said...

Dan secara kebetulan aku dapati iklan Santa Melayu naik beca tu memang bodoh nak mampus pun. Kalau naik Ferrari tu cerdik laa sikit..kahkahkah!

keretapi setim?