Thursday, December 3, 2009

PUNGPANG zine #1: Mari Kita Lihat Siapa Yang Kena!


Setelah berbincang pung pang pung pang dengan kawan-kawan PBB (Pertubuhan Blogger Bersatu), maka bersetujulah ahli-ahlinya nak buat zine versi cetak sebagai kenang-kenangan untuk tatapan masakini dan generasi akan datang. Kebetulan PBB dah setahun wujud. Aktiviti pulak tak ada langsung. Sekadar gathering dan majlis buka puasa sendiri-sendiri sahaja. Lepas tu gossip dekap Fesbuk. Jadi idea membikin zine ni amatlah bagus. Asyik versi blog je kan, sesekali nak juga tulisan kita boleh letak atas meja atau rak buku!

Oleh kerana ini isu sulung, zine yang diberi nama PUNGPANG ni, yang bernaung di bawah PBB, menjemput siapa-siapa yang sudi hendak menyumbang sebarang karya. Tak kiralah nak tulis cerita sedih ke, lawak bodo ke, politik ke. Jangan mencarut lebih-lebih dah la. Buat saja la sajak, cerpen, lukisan, artikel, berita, joke, pantun, review buku dan muzik, syair gurindam jampi serapah apa jadah hantar je la. Nanti pandai la diorang pilih. Dan jemputan ini terbuka kepada semua.

Sebarang pertanyaan boleh tanya dekat blog PBB. Dekat Fesbuk pun boleh. Pandai-pandailah korang. Semua karya dan pertanyaan boleh juga diemail ke adm.pbb[at]gmail[dot]com. Manalah tau malu-malu nak tanya secara terbuka.

Jadi apa lagi? Siapa-siapa yang dah ada idea boleh la mula. Jangan la harap sangat tulisan kita ni dapat keluar dekat majalah DBP, Utusan Malaysia, BeritaHarian, Herald Tribune atau sinar harian tu. Jangan malu-malu. Tulis dan hantar je. Tak ada orang nak baca, kit abaca sendiri. Tak ada orang nak beli, kita beli sendiri. Yang penting, boleh juga cerita dekat jiran-jiran, kita ada zine ha ha. Cool!

Aku pun join ni woi! Tulis dan hantar la. Secepat mungkin. Siapa lambat dia jadi boye!
p/s: Selamat berkunjung ke blog PBB, okey?


9 comments:

Redz da Tsar said...

Menarik

Darkkadabra said...

Oh. Aku nak tulis jugak buleh?

terrarosa said...

aok pun AJK PBB jugak kan ?

malu la plak nak hantar kehkehkeh...

hanie said...

ahk..nt dia sendri yg x hantar..
haa..jd la boye tembaga..


:P

Awish said...

hehehe moge cepat laa rilisnye zine nih yak...

Hashim Zabidi said...

Berapa patah perkataan, satu cerita?

macha_sezs said...

malu lah! Aww!

heh.

mazru said...

beh jugek

Fadh Rahman said...

hahaha org yg cakap te dh lama jadi boye hehehe