Friday, April 11, 2008

Orang panggil aku mi!!!!

Masa budak-budak dulu bila kali pertama ada kawan buat teka-teki, apa yang turun tak naik-naik. Aku pening juga nak jawab. Maklum la, aku bukan kreatif sangat. Jawab dia hujan la!!! Lepas tu dia tanya lagi, apa yang naik tak turun-turun. Lagi sekali pening. Macam-macam aku jawab termasuklah yang lucah-lucah. Jawabnya mudah juga. Umur la!!!

Itu masa dulu-dulu. Sekarang jawaban soalan yang ke dua tu mungkin macam-macam dah. Apa yang naik tak turun-turun. Apa lagi kalau bukan kos sara hidup! Tak ada mana-mana negara dalam dunia ni yang kos sara hidupnya tiba-tiba menurun. Masa aku manulis ni, hari tengah hujan. Harga mi kuning pun baru naik ekoran harga gandum naik di pasaran dunia.

Tapi nak buat macam mana? Tak mungkin perlu berhenti makan mi. Aku tak hairan sangat dengan mi goreng mamak ke, mi jawa ke, mi kuntau ke dan apa entah apa-apa mi yang nama saja sedap dengar tapi rasa hampas.

Tapi dalam situasi macam ni golongan pelajar paling kasihan. Aku berterima kasih betul pada mi segera sebab benda ni memang banyak menyelamatkan aku waktu jadi student di politeknik. Hari-hari melantak megi! Hari-hari susah sangat masa tu.

Dalam hal ini eloklah menteri institute pengajian tinggi bejumpa dan berbincang pasal hal ni. Kalau tak pening budak-budak kat kolej nu. Nak jimat makan mi segera. Mi segera pun naik harga dah. Nak jimat apa lagi?

Kalau menteri pengguna tu tak reti juga cara nak menjaga hal ehwal pengguna, menteri pengajian tinggi tu boleh la ajarkan. Maklumlah, dia kan manusia yang jaga bakal-bakal intelektual kita. Lagi pun kasihan lah, menteri pengguna kita selalu nampak macam tak buat kerja. Entah-entah memang tak buat kerja kot. Kalau tak buat kerja bukan menteri pengguna la. Tu menteri tak berguna namanya! Ketawakan dia hahahaha!

1 comment:

Kikuri-hime said...

Mase kat u dolu pun, ujung bulan je belasah laa megike, mamike.. asalkan kenyang. Perisa feveret aku ialah mami perisa itik. Sungguh!.. tak tipu.. cap mamie... sedap woooo...