Friday, January 16, 2009

Harapan Seorang 'Rubber Tapper'

Aku sarapan di sebuah gerai. Ada empat lima orang sedang menyarap. Kutu ada dua orang. Rupa macam tukang paip saja. Ada pak cik seorang.

“Noreh getah ke pagi ni demeh? Awal balik.” tanya tokey gerai ke pak cik tu.

“Dok. Malas. Getoh murah sekarang. Barang mahal-mahal. Pergi buka pelan je la tadi.” Jawab pak cik itu sayu-sayu sesayu aliran air Sungai Jelai musim kemarau. Macam sembang-sembang arkitek pun ada aku dengar pak cik itu cakap pergi “buka pelan”.

“La, simpan je la. Mahal nanti jual.” Tokey kedai itu mencadang pula. Macam cerita saham bunyinya.

“Molek juga tu. Nanti minyak jadi 10 ringgit seliter, entah-entah getah jadi 50 ringgit sekilo dok? Kaya komeh!!!” pak cik itu mengangguk-anggukkan kepala.

RM10 seliter? Pak Cik, nak kena toreh dahi dengan aku..?!!!!


28 comments:

aKu..DiA...kAmU said...

Kadang2 perkara yg kita fikirkan tidak baik untuk kita sebenarnya baik untuk org lain kan! Sebab tu x baik mengeluh bila terima apa2 musibah...monolog aku sendirian..kui..kui..kui..

DarabDua said...

getah 80sen sekilo.berat ati gua nak pegi menoreh!
gua tgk warga asing yg amik port menoreh pon ramai dh blah!

rahimin idris said...

akudiakamu,
tapi rega tayar mahal weh!

DD,
gua dah lama hilang skill haha

sultan said...

wah... minyak rm10 seliter. cabul betol mulut pakcik. hari jumaat plak tu...

toreh bibir dia...

rose emely said...

harus mulot pokcik tu kiter tampal ngah getah skerap!!!

Che Sue said...

10hinggit seliter? ah nek beskal je aa p keja..

Umie said...

abih tu padi naik harga bape pulok??? mak aku wat bendang..jd kena tau gak harga padi nih..huhuhu

@t00neY r00neY® said...

huish...abes kaye la die RM10 selitre n getah die leh tampung ke?

xpela pakcik..good luck!

Encik Bibir said...

pak cik ni kalau jadi PM aku tukar warganegara

Dzulkarnain Mohamad said...

getah dah jatuh harga..rugi la pakcik tu tak buat 4-5 pelan masa harga naik dulu..haha.

aRe You? said...

hahahaha pakcik tu boleh tahan jugak eh?

Kumprinx said...

buat hal pakcik ni..

Radius.F said...

hahaha..
pakcik tu kayuh beskal ke?

Kikuri said...

Celupar abes mulut uncle tuh! Takpe, aku izinkan ko toreh dahi dia. While u at it, ko toreh skalu mulut dia...

cikhajar said...

wahhhh minyak seliter rm10.. pakcik mmg hebattt....

mrblind said...

ajak gua sekali..gua pun dah lama tak menoreh dahi orang ni..

Pok Li said...

Harap, harap yang buat kita semua tiarap

zairi said...

saje nak merasa mandi air panas menggelegak pak cik ni...

Suka Bebel said...

toreh, jangan tak toreh. tapi jangan toreh pakcik tu, toreh dahi shahrir samad yang berlagak pandai tu.hehe

Rajuna said...

kau toreh seat moto dia pun ok gak.

Hidemichimomotani said...

selagi pakcik tu tak jadi perdana menteri, tak perlu risau.

apek terror said...

x pe gua dh beli basikal....

Fadh said...

klau harga getah dah rm50 sekilo tapi seliter petrol rm10...tak de maknanyer kaya pakcik oooi...tue belum gula sekilo mahu rm7-8. belum susu lagi...belum tepung lagi...beras mahu cecah rm15 sekilo...argh lantak laa malas nak pk!

kuIna Jentayutiara said...

biasa la tu...

minyak naik harga barang naik
harga getah naik pernoreh kaya..

alif-mikail said...

RM50? peh? ni tahap kaya..

kaya angan-angan..

pipiyapong said...

aok tampor je pakcik tu bior berdamo mulut..

FarhanaLicious said...

bijak lah pokcik tu. huhu

materials said...

balenciaga handbag
balenciaga handbags
balenciaga
balenciaga bags